Microsoft Dynamics blijft meerstromenland
Allereerst zouden de bedrijfsapplicaties, die inmiddels onder de naam Dynamics voortgaan, eerst in twee ‘golven’ worden aangepast aan wat de klanten belangrijk vonden.
Op de vorige maand gehouden Convergence-conferentie van Microsoft stelde zijn opvolger Satya Nadella dat de eerste golf nu voltooid is met de introductie van een aantal nieuwe technologieën.
Naar het voorbeeld van Microsofts samenwerking met SAP in het product Duet (dat SAP-informatie uitwisselt via Office) heeft Microsoft nu een Office-client voor de Dynamics-producten geïntroduceerd. “Zo kan de rest van de organisatie participeren in de bedrijfsprocessen die tot dusver voorbehouden zijn aan slechts 15 procent van de medewerkers”, zegt vice president Tami Reller van MBS (die vlak na de conferentie tijdelijk aan het hoofd van de Dynamics-divisie is komen te staan omdat Satya Nadella er is vertrokken).Waar er bij Duet een aparte server-applicatie voor de communicatie tussen Office en SAP nodig is, heeft Microsoft in het Dynamics-verhaal die rol grotendeels aan zijn Sharepoint Server-portal overgelaten. Met een aantal ‘Snaps’, te vergelijken met de scenario’s waarmee Duet langzamerhand wordt uitgebreid, zijn standaard-workflows tussen Office en de Dynamics-applicaties uit te voeren.
Een ander front waar integratie met de rest van de Microsoft-’stack’ plaatsvindt is de wijze waarop de afzonderlijke applicaties in hun meest recente versies (SL 7, GP 10 en NAV 5, de nieuwste versie van de Navision-software) omgaan met SOA-integratie en de BI-functionaliteiten van SQL Reporting Services.
Geen woord meer echter over de onderlinge versmelting van de applicaties zelf in ‘Project Green’, dat door Burgum twee jaar geleden al een jaar of vijf naar voren werd geschoven.
Reller: “We hebben letterlijk klanten gevolgd in hun werk en gekeken naar hoe ze dingen aanpakken. Zo kwamen we op de wave 1 en wave 2 roadmap. Wave 1 is essentieel wat we op convergence hebben gelanceerd. We hebben de laatste tijd wat minder de nadruk gelegd op Project Green. We laten nu zien wat we product voor product leveren. De klant wil weten ‘Hoe ziet de roadmap van míjn product eruit?’ Daar richten we ons nu op.”