Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft ‘repareert’ SA-gat niet

Dat concludeert Gartner-analist Michael Silver uit de ervaringen die grote klanten tot dusver met Microsoft hadden.
Gebruikers die in het najaar van 2003 voor de standaard driejarige termijn een Software Assurance-overeenkomst afsloten en daarmee het recht kochten op nieuwe versies van Microsofts software die in die termijn uitkomen, zijn bedrogen uitgekomen.
Veel van hen hadden al het recht op Office 2003 uit eerdere SA-overeenkomsten en Office 2007 komt pas begin 2007.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Voor Windows geldt een soortgelijk verhaal.
Ondanks een vorige week circulerend bericht dat Microsoft zou overwegen een ‘reparatieprogramma’ in te voeren voor klanten die tussen wal en schip dreigen te vallen, is een dergelijke tegemoetkoming – bijvoorbeeld in de vorm van een terugbetaling en/of een korting op de nieuwe SA – niet te verwachten, stelt Silver. Microsoft wil per klant wel onderhandelen over de voorwaarden van het nieuwe SA-contract (iets wat overigens altijd het geval is bij grote klanten), maar wil niet vóór het verlengen van het contract praten over compensatie.

Coupons
Voor consumenten heeft Microsoft overigens wel ‘coupons’ in voorbereiding, die pc-kopers vanaf oktober een goedkope upgrade van Windows XP naar Vista bieden.
Onder leden van de Netwerk GebruikersGroep (NGN) is er een ‘aanzienlijk aantal’ dat vragen heeft over de SA-kwestie, bevestigt voorzitter Jan-Kees de Jager. Die gebruikers zouden geholpen zijn met bijvoorbeeld een paar maanden gratis verlenging van het contract uit coulance. “De berekeningen die Microsoft de klanten destijds voorhield gingen toch uit van een ander upgradeschema.” De Jager zegt van Microsoft nog niet het signaal gehad te hebben ‘dat de deur wat dat betreft dicht zit’.

Opgedrongen
Veel klanten hebben zich volgens Silver een SA-overeenkomst laten opdringen, terwijl hun ROI afhankelijk is van het ontvangen van de rechten op nieuwe software en niet van de andere extra’s die Microsoft zijn SA-klanten de afgelopen jaren heeft geboden. Microsoft geeft strikt genomen geen upgradegarantie, maar volgens Silver gaat dat toch wringen bij klanten. Microsoft moet dus zorgen dat SA wel meerwaarde biedt – ook al komt er geen nieuwe versie uit – óf het bedrijf moet zijn productontwikkeling voorspelbaarder maken, zegt Silver in zijn blog. Bedrijven zouden ook kunnen leren ‘nee’ te zeggen tegen SA (en dus tegen de Enterprise Agreement, waarvan SA standaard een onderdeel is).
In een reactie wijst Microsoft Nederland erop dat SA veel extra’s biedt zoals 24x7 support, training en hulpmiddelen. “De vertragingen van Vista en Office 2007 hebben impact op een relatief klein aantal klanten. Het merendeel daarvan ziet de volledige waarde van SA in en is van plan deze te vernieuwen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in