Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe proefballon Microsoft heet TV2

MSN TV heette tot 2001 WebTV. De pionier van interactieve televisie was opgezet door Philips en Sony. Microsoft nam WebTV in 1997 over. Het werd nooit een succes. Pas de laatste maanden begint interactieve televisie door te breken. Niet dankzij WebTV’s internet-op-tv benadering, maar dankzij het succes van TiVo’s digitale videorecorders (DVR). Amerikaanse kabelbedrijven bouwen DVR-functionaliteit in hun kabelboxen. TiVo voegt internetkoppelingen aan zijn spelers toe.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het apparaat dat MSN op Techxny presenteerde sukkelt verder op het internet-op-tv zijspoor. MSN TV2 is een uitgeklede computer met een Intel 733 MHz Celeron processor, 128 Mb RAM en 64 Mb Flash-geheugen. MSN TV2 draait op Windows CE met aangepaste versies van Windows Media Player, Internet Explorer 6.0 en Windows Media Connect om uitwisseling van media over het thuisnetwerk af te handelen. Om computer aan televisie te verbinden heeft het apparaat ingangen voor USB, ethernet, telefoon, S-Video en audio- en videotulppluggen. MSN op televisie In tegenstelling tot DVR’s heeft MSN TV geen harde schijf. "We hebben ervoor gekozen geen DVR te zijn", zegt MSN TV’s hoofd product management Andy Sheldon. De focus van het product is MSN-diensten op televisie brengen en daar blijft het bij. Een harde schijf zou het apparaat te duur maken. Ook het ontbreken van voldoende digital rights management speelt een rol. TiVo heeft de toorn van Hollywoodstudio’s over zich afgeroepen door klanten toe te staan content van hun harde schijf over het internet naar andere te sturen. Microsoft’s ‘paard’ in de DVR-race was UltimateTV, dat het al snel aflegde tegen TiVo en ReplayTV en nu een slapend bestaan leidt. Microsoft benadert interactieve tv nu via onder andere Xbox, Microsoft TV en MSN TV. Microsoft TV zoekt voor zijn IPTV initiatief samenwerking met grote telecombedrijven. In Nederland is de firma waarschijnlijk met KPN in gesprek. Onlangs werd Windows Media Player 10, MSN Music store en Portable Media Center gelanceerd. Binnenkort volgt de Media Center Extender, weer een ander apparaat dat Windows XP Media Center Edition 2004 naar televisie kan overzetten. "Microsoft gokt nu op meerdere paarden", zegt Sam Klepper, niet de geliquideerde drugsbaron, maar MSN TV’s algemeen manager. "We weten nog helemaal niet hoe deze markt zich zal ontwikkelen. Hopelijk winnen we in een of twee van die terreinen. Dat kan best met een heel ander product dan MSN TV zijn." Haastklus Het gebrek aan enthousiasme voor het eigen product valt op. MSN TV2 lijkt een opportunistische haastklus. Hoewel MSN TV2 iets meer geavanceerde mogelijkheden voor een thuisnetwerk heeft dan zijn voorgangers, blijft het apparaat vooral gericht op technofoben en ouderen. Om het product half oktober, op tijd voor het kerstseizoen in de winkels te krijgen, heeft MSN TV hier en daar de kortste weg genomen. MSN TV2 ondersteunt bijvoorbeeld alleen video van Windows Media, dus geen Real, Quicktime, mpeg of zelfs avi. Marktonderzoek gaf avi een lage prioriteit en MSN TV zou half oktober niet hebben gehaald met het extra programmeerwerk dat nodig was voor avi-ondersteuning. "Maar het mooie aan dit platform is dat we in de dingen kunnen toevoegen als er vraag naar is", zegt Klepper. Andy Sheldon, senior director product management, geeft volmondig toe dat de keus voor alleen Windows Media een achilleshiel kan blijken. Net als Klepper lijkt Sheldon zich een beetje te generen voor de incomplete functionaliteit. "We hadden voor een bedrag van zeven cijfers een interface voor Real ontwikkeld", zegt hij, "maar het werkte gewoon niet." Sheldon wijt dat deels aan Real’s weigering rechtstreeks met Microsoft samen te werken. Strategische prijs Het product MSN TV2 ligt vanaf half oktober van dit jaar voor de strategische prijs van 199,95 dollar in Amerikaanse winkels, maar daar komt een maandelijks bedrag voor de aansluiting op het internet en premiumdiensten van MSN nog bij. "We hebben ervoor gekozen die dienst te vereisen", zei MSN TV’s verkoopman Mark Armstrong. "We hebben een prijspunt gekozen dat voor een brede groep consumenten aantrekkelijk kan zijn." Of de consument bereid is onder die voorwaarden een zoveelste incomplete kastje toe te voegen aan zijn verzameling van modems, kabelboxen en access points zal de komende maanden uitwijzen. Sam Klepper erkent het probleem. "Wat we vandaag aankondigen is een nieuw platform voor MSN diensten", zegt de algemeen manager. "Het gaat Microsoft niet om dit kastje. Daar begint het mee, maar we willen die diensten ook op andere apparaten krijgen. Er volgt meer nieuws over de plannen van Microsoft in deze markt."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in