Overslaan en naar de inhoud gaan

Oracle blijft detailhandelstak uitbreiden

360Commerce, een softwareleverancier die niet beursgenoteerd is, is voor een onbekend bedrag toegevoegd aan de Oracle-tak die zich richt op software voor winkelketens. 360Commerce levert een ‘point-of-sale’-systeem.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Met de overname van Retek, dat na een stevige strijd met SAP kon worden ingelijfd, had Oracle al de beschikking gekregen over een dergelijk systeem. Maar 360Commerce’s software is volgens AMR Research uitgebreider en schaalbaarder. Winkels hebben volgens AMR behoefte aan kassasystemen die niet alleen geschikt zijn voor het afrekenen, maar op hetzelfde scherm ook marketing, garanties, kortingen en personeelsplanning kunnen verwerken. AMR verwacht de komende vier jaar in software voor de detailhandel een marktgroei van 3 miljard dollar tot 9,3 miljard in 2009. Kassasystemen zouden goed zijn voor eenderde van die groei. Vorige week heeft Oracle ook de Temposoft-software voor personeelsbeheer overgenomen van het Franse Altik. De software wordt geïntegreerd met de van PeopleSoft afkomstige HR-software en met de Retail Suite van Oracle - voor het inroosteren van winkelpersoneel. Daarmee vult het bedrijf volgens AMR één van de laatste gaten in zijn detailhandelsaanbod. Oracle heeft in september van het afgelopen jaar zijn Retail-tak geïntroduceerd. Daarin zijn naast Retek ook de activiteiten van het overgenomen ProfitLogic en de nieuwe aanwinsten ondergebracht. Hoewel deze organisatie-aanpassing de eerste echte ‘verticale’ tak van Oracle is, zal de verdere productontwikkeling niet gericht zijn op het aanbieden van één uitgebreid Retail-pakket, maar op de aanpassing van de verschillende producten op de horizontale Oracle Fusion-architectuur. SAP heeft overigens zijn retail-ambities na de verloren strijd om Retek niet opgegeven. De Duitse softwaregigant nam in september Triversity over - ook leverancier van POS-systemen. In november kwam daar Khimetrics bij, die analysesoftware levert voor het voorspellen van de vraag en het vaststellen van de juiste prijs.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in