Overslaan en naar de inhoud gaan

Oracle: “SAP steelt ons supportmateriaal”

Oracle sprak vorige week donderdag van ‘grootschalige bedrijfsdiefstal’. De softwaregigant zegt erachter te zijn gekomen dat er van zijn Customer Connection-website een aantal klanten met verlopen of bijna verlopen klanten-accounts support- en onderhoudsdocumenten hadden gedownload, waaronder bug fixes en patches.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Klanten die normaliter niet vaker dan twintig keer per maand van de site gebruik maakten, hadden opeens enkele dagen achter elkaar honderden documenten binnengehaald; in één geval werden zelfs 1800 bestanden op een dag gedownload.

TomorrowNow
De downloads bleken vrijwel allemaal geïnitieerd vanuit het kantoor van TomorrowNow (TN), dat door SAP is overgenomen vlak nadat Oracle PeopleSoft (inclusief JD Edwards) overnam. TomorrowNow levert ondersteuning voor de software van PeopleSoft en JD Edwards. SAP besloot tot de overname met de gedachte dat de onzeker geworden klanten wellicht goede SAP-prospects zouden zijn. SAP TN-medewerkers zouden zich met ID’s van naar hun bedrijf overgestapte klanten supportmateriaal hebben bemachtigd om dat vervolgens door te leveren (wat illegaal is), maar ook materiaal hebben achterhaald waar die klanten helemaal geen recht op hadden. Dat dat mogelijk is, geeft wel aan dat de beveiliging van dit soort informatie niet aan gangbare standaarden heeft voldaan.
De rivaliteit tussen beide bedrijven loopt langzaam maar zeker op en de aanklacht van Oracle is daar zeker een onderdeel van. In de in ongebruikelijk leesbare taal opgestelde aanklacht concludeert Oracle nu de ‘puzzel’ te hebben opgelost, met als conclusie: ‘dus zó slaagt SAP TN erin voor half geld onze klanten te ondersteunen!’. SAP vraagt ongeveer de helft van het bedrag dat Oracle voor de ondersteuning van zijn applicaties vraagt.

Heikel
Volgens Gartner toont de aanklacht – ongeacht zijn waarheidsgehalte – aan dat de niet ongebruikelijke third-party-ondersteuning voor bedrijfssoftware een heikele zaak is. Dergelijke dienstverleners handelen in feite uit naam van de licentie-eigenaar bij het gebruik van het deel van de broncode dat ze nodig hebben voor bijvoorbeeld maatwerk. Dat wordt doorgaans getolereerd door softwareleveranciers, zolang de klanten daarnaast maar een standaard maintenance-contract met de leverancier aanhouden.
TomorrowNow heeft echter ook die maintenancetaak op zich genomen. Gartner denkt dat software­klanten dus contractueel moeten vastleggen hoe de verhoudingen liggen. Daarnaast zal de uitkomst van de SAP TN-zaak wellicht de speelruimte van hun dienstverlener op dit vlak beperken.
SAP heeft alleen gesteld zich met maximale inzet tegen de aanklacht te zullen verdedigen, zonder er verder op in te gaan.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in