Oracle stemt diensten af op RFID-hype
Vooral de verpakking van het initiatief is nieuw. Onder de motorkap baseert het bedrijf zich op producten als de Database 10g, Application Server 10g, Enterprise Manager 10g en E-Business Suite 11i. Voor nieuwkomers op het RFID-pad levert Oracle een Pilot Kit voor praktijkproeven en het testen van prototypes. Voor toeleveranciers die moeten voldoen aan de eisen van grote winkelketens als Wal-Mart is een ‘compliance assistance’-pakket beschikbaar inclusief een applicatie plus bijbehorende diensten. Wie echt in het diepe wil springen, kan na een kleinschalige start doorgaan door een beroep te doen op grid computing. Sensorgerichte toepassingen in het algemeen worden ondersteund door de E-Business Suite. In de ‘nabije toekomst’ zullen modules van dit pakket RFID en andere sensor-gebaseerde diensten ondersteunen. Bovendien zal de eerstvolgende versie van Oracle Warehouse Management geschikt zijn voor RFID, met het oog op beter voorraadbeheer en meer inzicht in de distributieketen. Hype Loopt Oracle hiermee niet ver voor de muziek uit? Simon Pollard, vice-president van Oracle en tot vorig jaar verbonden aan adviesbureau AMR Research, beaamt dat rond RFID een zekere ‘hype’ is. "Leveranciers ruiken hun kans om producten en diensten te verkopen voor een markt die mettertijd potentieel 3 biljoen dollar omvat. Maar die kansen zijn reëel. Vrijwel iedere bevoorradingsketen heeft ‘zwarte gaten’ in de informatievoorziening. RFID biedt de mogelijkheid gegevens in real-time te verwerken en helderheid te brengen in die zwarte gaten." Met veel tamtam kondigden diverse grote ondernemingen in de retailsector de laatste paar jaar proefprojecten aan met elektronische labels. Onder hen de Amerikaanse gigant Wal-Mart, het Britse Tesco, Metro in Duitsland en confectiebedrijf Benetton. Walmart bijvoorbeeld kondigde aan dat al zijn toeleveranciers eind 2005 hun producten van RFID-labels moesten voorzien. Philips meldde dat het Benetton van tientallen miljoen ‘smart tags’ zou voorzien. Inmiddels zijn veel van die plannen afgezwakt of uitgesteld. Een aanwijzing dat de technologie nog niet volwassen is? Volgens Pollard is er iets anders aan de hand. "Bedrijven als Benetton hadden inderdaad verwacht meer vaart te kunnen maken. Maar projecten zijn ook vertraagd vanwege zorgen over de privacy van de consument. Ik noem geen namen, maar sommige bedrijven zijn in de fout gegaan door de voordelen van RFID onvoldoende aan consumenten te ‘verkopen’. Er is het belachelijke idee ontstaan dat al onze gangen nagegaan kunnen worden, louter door een product te kopen met een RFID-tag. Mensen begrijpen gewoon niet wat voor infrastructuur en technologie er nodig zou zijn om dat voor elkaar te krijgen." Lofar-project De Nederlandse hoogleraar Creemers (Nijenrode, Vrije Universiteit) zei onlangs in Automatisering Gids dat het Lofar-project voor een nieuwe radiotelescoop in Drenthe belangrijke implicaties heeft voor RFID. Ook bij het verwerken van signalen uit de uithoeken van het heelal gaat het immers om de schifting van enorme hoeveelheden gegevens. Softwaremakers hebben geen flauw idee hoe ze die datastromen de baas moeten worden, betoogde Creemers. Pollard is het daar niet geheel mee eens. "Het klopt dat RFID gepaard gaat met zeer hoge datavolumes. Een grote Britse retailer waar wij mee samenwerken, schat dat ze in hun winkels in de toekomst minstens honderdduizend keer zoveel informatie zullen opslaan als vroeger. Dat vraagt een fundamenteel andere aanpak. We zullen in al die gegevens moeten zoeken naar betekenisvolle structuren. Patroonherkenning is essentieel, maar is in wezen al ingebouwd in de 10g-database. Waar we nu nog hard aan werken is de middleware, wat Oracle de applicatieserverlaag noemt. We gaan naar een architectuur met ‘agents’ die kunnen bepalen hoe significant een bepaalde uitlezing van een RFID-tag is. Eind van dit jaar willen we de markt daar iets meer over kunnen vertellen."