Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips heeft koopje aan medische divisie Marconi

Philips koopt de medische divisie van het Britse telecomconcern Marconi voor 1,1 miljard dollar. Daarmee wordt Philips de op één na grootste producent van medische apparatuur ter wereld. De kernactiviteiten van de medische divisie van Marconi worden geïntegreerd in Philips Medical Systems, de rest wordt zo snel mogelijk doorverkocht. Op die manier verhoogt Philips de omzet van Medical Systems met 1 miljard dollar en de operationele winst met 135 miljoen dollar.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De prijs die Philips betaalt voor de overname ligt een miljard dollar lager dan de overnameprijs die analisten verwacht hadden. Philips lijkt optimaal te profiteren van de moeilijkheden waarin Marconi verzeild is geraakt. Producenten van telecommunicatie-apparatuur zoals Marconi, worden hard geraakt door het terugschroeven van de investeringen waar de Europese telefoonbedrijven zich na de kostbare veilingen van UMTS-licenties toe gedwongen zien. Marconi verwacht dit boekjaar een omzetverlies van 15 procent. Eerder dit jaar schrapte Marconi daarom al drieduizend banen. Nu gaat het bedrijf nog eens veerduizend banen schrappen, bovenop de 4300 banen die het bedrijf met zijn medische divisie overdoet aan Philips. (jwy)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in