Positie KPN kalft heel traag af
DT is in Nederland actief als 50 procents aandeelhouder van Ben en BT en FT concurreren in Nederland met KPN respectievelijk onder de namen Telfort en Dutchtone. Sinds juni jaar hebben de drie kleine mobiele telecombedrijven hun achterstand in aantallen gebruikers op KPN iets goed weten te maken. Nieuwe klanten kozen relatief vaak voor Ben, Telfort of Dutchtone. KPN heeft nu een marktaandeel van 49 procent, Telfort en Dutchtone ieder 9,3 en Ben 5,5. Maar nieuwe klanten zijn voornamelijk abonnementsloze of prepaid-klanten die relatief weinig bellen. De gemiddelde opbrengst per klant daalt dan ook fors van gemiddeld 55 euro per maand in 1998 naar 35 euro in 2000. De drie nieuwkomers hebben een verwaarloosbaar aandeel op de markt voor zakelijke mobiele telefonie, waar KPN nog altijd met 63,8 procent de scepter zwaait. Ook voor vaste telefonie blijft KPN dominant. Van de Nederlandse huishoudens gebruikt 94 procent een KPN-abonnement en heeft 13 procent daarnaast nog een andere aanbieder. Op de zakelijke markt loopt KPN hegemonie iets terug van 92 procent van de bedrijfsvestigingen begin 2000 naar 88 procent eind 2000. Eigenlijk alleen bij de levering van huurlijnen ondervindt KPN weerstand van in totaal twintig aanbieders. Toch leidt deze situatie niet tot een snelle prijsdaling. Een 2Mb huurlijn kost in Nederland bijna anderhalf maal zoveel als in Duitsland. De groei in de telecommarkt zwakt af maar niet zo sterk als die in de hele ICT-sector. Uit cijfers van het Centraal Planbureau blijkt dat de groei in de ICT-sector tussen 2000 en 2002 bijna halveert tot 7,25 procent. De groei in te telecommarkt daalt van 20 procent in 2000 naar 9 procent in 2002. Volgens de opstellers van de Telecommonitor, Intercai, DirectView en Claritas, bedraagt de penetratie van internet via de kabel inmiddels 8 procent. Zo’n 2 procent van de huishoudens heeft een ADSL-aansluiting.