Overslaan en naar de inhoud gaan

SAP domineert op steeds meer terreinen

De meest voorkomende leverancier aan het begin van 2006 is Exact Software. De onderneming dankt zijn hoge penetratie grotendeels aan het gebruik van zijn financiële pakketten.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De nummer twee overall is SAP, die aan een opmerkelijke opmars bezig is. SAP slaagt erin zijn aanwezigheid in vrijwel alle deelsegmenten van de BCA-markt uit te breiden. Voor ERP is SAP met 25 procent de meest voorkomende leverancier. Ook op de CRM-markt is SAP met 12 procent de meest ingeschakelde leverancier Voor financiële applicaties is SAP met 10 procent na Exact de nummer twee. Bij BI-software zijn Business Objects en Cognos de meest voorkomende leveranciers, maar SAP is met 7 procent inmiddels de nummer 3. Alleen voor HR-applicaties valt SAP met 8 procent net buiten de top-drie, die wordt gevormd door RAET 19 procent, ADP 17 procent en LogicaCMG 9 procent. Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat SAP in tegenstelling tot de top drie de enige niet-salarisverwerker is, maar zich specifiek op de HR-applicatiemarkt richt. Van de overall BCA leveranciers is Oracle de nummer drie. Waar SAP met name een autonome groei doormaakt, wordt Oracle gekenmerkt door zijn overnamestrategie. Na de inlijving van PeopleSoft met daarin begrepen JD Edwards heeft Oracle eind 2005 opnieuw toegeslagen met de overname van Siebel. Met de overname van PeopleSoft werd vooral de positie op de ERP-markt, en voor een deel op de HR-markt versterkt. De overname van Siebel is alleen op de CRM-markt gericht. Zonder de Siebel-sites mee te rekenen kent Oracle een CRM-penetratie van 1,3procent. De gezamenlijke CRM-penetratie Oracle+Siebel is 7,2procent. De branchecomplementariteit van Oracle en Siebel laat zich vooral gelden in de segmenten Banken en verzekeraars en ICT & Nutsbedrijven. Multifunctionele printer in opmars De multifunctionele printer lijkt definitief zijn positie veroverd te hebben. In maart 2006 is bij bedrijven en instellingen met 50 of meer werknemers een marktpenetratie van bijna 53 procent voor multifunctionele printers gemeten. Dit betekent dat circa 5700 bedrijven gebruik maken van deze gecombineerde print- en kopieersystemen. In totaal zijn er begin 2006 circa 46.500 multifunctionals bij de onderzochte doelgroep geïnstalleerd. Opmerkelijk genoeg kent deze markt geen absolute marktleider; ze wordt gedomineerd door een vijftal spelers, waarvan Nashuatec de belangrijkste is. Dit blijkt uit het MarketCap onderzoek ‘ICT Infrastructure 2006’, gebaseerd op interviews afgenomen bij ruim 10.000 vestigingen van bedrijven en instellingen. De marktpenetratie van multi-functionals was in maart 2005 circa 28 procent; in een periode van twaalf maanden is de penetratie dus gestegen met afgerond 87 procent. Het aantal geïnstalleerde danwel operationele systemen is in de zelfde periode toegenomen met circa 89 procent, van bijna 25.000 naar 46.500 systemen. Naar branche of werknemersklasse bezien is er nauwelijks verschil. Gemiddeld heeft een bedrijf waar gebruik gemaakt wordt van multifunctionals ruim acht systemen geïnstalleerd. Aan de onderkant van de markt is het gemiddeld aantal systemen per bedrijf circa vier stuks, aan de bovenkant van de markt circa 22 stuks. Belangstelling voor VoIP en IP telefonie houdt aan Veel bedrijven zien met belangstelling de ontwikkelingen rondom Voice over IP tegemoet. De voordelen, zoals virtuele contact centers, gecentraliseerd communicatie-beheer en bovenal kostenbesparing zijn voor veel bedrijven een interessant vooruitzicht. De vraag is echter of deze belangstelling ook omgezet wordt in daadwerkelijk handelen. Om dit te toetsen is door MarketCap in samenwerking met Digacom een uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder ruim 1.850 bedrijven met geprognosticeerde projecten op het gebied van ICT in het gehele jaar 2006. Voor het jaar 2006 geeft 16,6 procent van de bedrijven in de Nederlandse zakelijke markt met 50 of meer werknemers aan projecten te hebben met betrekking tot Voice over IP en/of IP Telefonie. Dit percentage ligt ongeveer gelijk aan een eerder onderzoek van MarketCap en Digacom waarbij het percentage bedrijven met plannen voor het jaar 2005 onderzocht is. Het percentage bedrijven dat voor het gehele jaar 2006 plannen heeft in relatie tot de traditionele PBX ligt rond de 7,7 procent. Ook dit ligt bijna gelijk aan het percentage bedrijven met PBX plannen in 2005. Dit betekent wel dat er in 2006 ruim 2 keer zo veel projecten op VoIPof IP telefonie gebied te verwachten zijn dan dat er PBX-projecten zullen plaatsvinden. Sectoren die achterblijven met investeren op het gebied van VoIP en/of IP telefonie zijn de gezondheidszorg en de bouw. Opvallend is dat binnen de gezondheidszorg voor 2006 wel veel bedrijven aangeven te zullen investeren in de LAN-infrastructuur. Bijna 19 procent van de bedrijven geeft aan hier plannen voor te hebben. Naar het zich laat aanzien zijn organisaties binnen de gezondheidszorg in 2006 wat terughoudender met betrekking tot een overstap naar VoIP- en/of IP telefonie-toepassingen, dit totdat zij er zeker van zijn dat de LAN-infrastructuur berekend is op de extra belasting door de VoIP toepassing.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in