Siemens als hoofdaannemer in ICTdiensten
"Het is goedkoper dan het in dienst nemen van een systeembeheerder", zegt Rens Vrolijk, directeur van RSB Uitzendbureau met zeven vestigingen in Nederland. Hij betaalt 249 euro per werkplek per maand en heeft 28 aansluitingen verdeeld over de diverse locaties van zijn in catering en schoonmaak gespecialiseerd bureau voor flexibele arbeidskrachten. "Ze liepen niet erg hard hoor", is zijn antwoord op de vraag of hij er geen moeite mee heeft om zijn eerdere leveranciers aan de dijk te zetten. "Ik deed zaken met zeven plaatselijke computerbedrijven. Voor elke locatie één. Maar of je nou praat over Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Den Helder, overal was het moeilijk om fatsoenlijke service te krijgen. Zelfs een offerte uitbrengen kostte al moeite." Vrolijk is bestuurslid van MKB Haaglanden en kent dus wel degelijk een nauwe betrokkenheid bij andere ondernemers. "Maar als ze niet willen...", zegt hij veelbetekend. Dit nieuwe concept van Siemens is volgens hem een gat in de markt. RSB zit compleet in de nieuwe spullen. Alle zeven vestigingen hebben nu één netwerk en maken gebruik van de laatste versie van Microsoft Office Suite. Ook BIT, de applicatie voor de uitzendbranche, wordt door Siemens gehost. Backup en versiebeheer is geregeld. Alleen de financiële software, in zijn geval van Exact, wil Vrolijk voorlopig nog buiten het hostingprincipe laten. Binnen het contract kan Vrolijk al zijn medewerkers eens per jaar op een korte cursus sturen, zodat naar verwachting mensen slimmer gebruik gaan maken van de mogelijkheden die kantoorautomatisering biedt. "Collegabestuursleden van Haaglanden zijn net zo enthousiast als ik, al hebben ze nog geen contract getekend." Alle bestaande apparatuur van RSB Uitzendbureau die nog niet was afgeschreven, is door Siemens tegen de boekwaarde ingenomen en vervangen door nieuwe systemen. Onder voorwaarden neemt Canon apparaten van concurrenten in onderhoud tot aan het einde van het contract of tot aan het einde van de afschrijvingsperiode. "We willen als RSB dit jaar vanuit onze specialisaties in catering en schoonmaak doorgroeien in de richting van een algemeen uitzendbureau. Doordat onze automatisering nu op orde is en we makkelijker informatie vanuit de vestigingen krijgen, kunnen we ons bedrijf nu beter in die nieuwe richting sturen", zegt Yvet Tempelman, adjunctdirecteur van het oorspronkelijk Haagse bedrijf. John Kuiper, directeur van SelektMail Nederland, kiest ook voor Excellent Office, maar spreekt vanuit een starterspositie en hoeft dus niet eerst een bestaande infrastructuur op te ruimen. "We zijn op de deels geliberaliseerde postmarkt van Nederland achter TPG Post de tweede aanbieder van postdistributieproducten", aldus Kuiper, die in Utrecht een centrale overslaghal heeft vanwaar hij de 120 depots in het land bedient met gesorteerde en geadresseerde post. Een kleine vijfduizend bezorgers brengen de poststukken naar de geadresseerden in twee ‘bezorgslagen’ per week. "Om tegen TPG Post op te kunnen boksen hebben we twee belangrijke argumenten nodig, namelijk prijs en kwaliteit. We zijn minimaal 20 procent goedkoper als het gaat om het bezorgen van partijen geadresseerd drukwerk. En we hebben een uitgebalanceerd ‘track & trace’systeem ontwikkeld voor kwaliteitsbeheersing", aldus Kuiper. SelektMail Nederland is een joint venture van Wegener en Deutsche Post en kende met deze twee bedrijven in september 2002 een vliegende start. Kuiper erft het bezorgnetwerk met de depots van Interlanden Post en van Selektvracht Mail. "Het enige, min of meer geautomatiseerde communicatiemiddel was de fax", vertelt Kuiper, die in ieder geval niet de ambitie had om zelf een netwerk in te richten en een ICTsupportorganisatie op te zetten, maar wel samen met zijn ITmanager op zoek was naar zo’n infrastructuur om zijn positie in de markt waar te kunnen maken. "We betalen nu een vaste prijs per werkplek van ongeveer 250 euro per maand inclusief cursussen voor de medewerkers en een gegarandeerde uptime van bijna honderd procent", vertelt Henk van Raalte, ITmanager van SelektMail. Hij is vooral ook blij met de deelname van KPN, "want waar in Nederland nog geen ADSL mogelijk is, hebben ze een oplossing via mobiele GPRScommunicatie gerealiseerd zonder dat ik me daar verder druk om hoef te maken." Medewerkers van SelektMail kunnen op vrijwillige basis deelnemen aan cursussen kantoorautomatisering en doen dat op grote schaal. Problemen met applicaties of vragen over bepaalde toepassingen gaan allemaal buiten Van Raalte om, die zich kan concentreren op de voor de bedrijfsvoering essentiële datacommunicatie. VVDkamerlid Charlie Aptroot was op uitnodiging van Siemens bij de lancering van het nieuwe concept aanwezig en benadrukte vooral de rol die ICT kan hebben bij het verminderen van de administratieve lastendruk voor het bedrijfsleven. Dat Siemens mogelijk bestaande ICTbedrijfjes bedreigt, vindt hij na enige aarzeling geen bezwaar: "Concurrentie is goed voor de branche", aldus Aptroot. Prijs geeft de doorslag Marktonderzoek door de Erasmus Universiteit in opdracht van Siemens heeft aangetoond dat 10 tot 20 procent van de ondernemers in het MKB bereid is de complete ICTinfrastructuur uit te besteden voor een vast bedrag per werkplek. De prijsstelling is hierbij uiteraard essentieel. Die ligt nu voor de basisdienstverlening op 8,25 euro per dag per werkplek. En dat is overeenkomstig de maximale prijs die de meeste ondernemers willen betalen. Dan gaat het om retailers, installatiebedrijven, productiebedrijven of bijvoorbeeld opleidingsinstituten. Hetzelfde onderzoek heeft volgens de woordvoerder van Siemens aangetoond dat zakelijke dienstverleners ‘beter inzicht hebben in de toegevoegde waarde van zo’n Excellent Officeconcept’, want in deze sector is men bereid tot 500 euro per werkplek per maand te betalen. Het percentage geïnteresseerden ligt daar op 20 tot 25 procent van de respondenten. Siemens benadrukte overigens bij de presentatie van het concept dat het gaat om hosting van standaard kantoorautomatisering volgens het principe van Application Service Providing (ASP). Een centrale helpdesk filtert vragen voor KPN of Canon uit het telefoonverkeer en beantwoordt de overige serviceverzoeken direct. Voorlopig wordt gebruikgemaakt van capaciteit binnen de bestaande serviceorganisatie van Siemens. Als Excellent Office een succes wordt, zal ook de helpdesk worden uitgebreid.