Overslaan en naar de inhoud gaan

T­Mobile wil hogerop in de zakelijke markt

T­Mobile probeert door te groeien in de zakelijke markt, volgens commercieel directeur T­Mobile Nederland, Niek Jan van Damme. "Ons aandeel op de zakelijke markt ligt nu tussen de 3 en 6 procent. In 2006 moet dat 15 procent zijn. Nu bedienen we alleen de kleinste bedrijven tot pakweg tien man met onze groepsabonnementen. We gaan ons nu richten op het MKB en MKB plus." Om dat te bereiken gaat T­Mobile voortaan in zee met de telecomvakhandel.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

In een eerste zet richting de zakelijke markt, die door KPN en Vodafone bepaald wordt, concurreert T­Mobile vooral op tarieven. Deze zomer komen er nieuwe diensten beschikbaar zoals Microsoft Office Optimiser: Outlook op de mobiel. In de toekomst moet daar ook aansluiting op CRM­ en ERP­systemen bij komen. Voorlopig maakt de nieuwe dienst gebruik van het GPRS­netwerk. De uitrol van een UMTS­dienst staat voor zomer 2004 op de agenda, volgens Van Damme. "Dat zal voornamelijk in de Randstad zijn. We draaien nu proef op de TU Delft." Opmerkelijk is dat T­Mobile in de loop van dit jaar ook Wi­Fi­diensten in de markt wil gaan zetten. "We zien dat niet als concurrerend, eerder als aanvullend op onze mobiele diensten. We denken aan de inrichting van hotspots in bijvoorbeeld hotels." T­Mobile zal op de zakelijke markt ook nauwer gaan samenwerken met die andere dochter van Deutsche Telekom, T­Systems. Het voormalige Debis is de tweede dienstverlener in Europa met een omzet van 12 miljard euro en 43 duizend werknemers, maar is vooral actief op de Duitse markt. T­Systems gaat nu een nieuw landelijk glasvezelnetwerk uitrollen en beheren voor T­Mobile voor de afhandeling van het dataverkeer. Nu maakt dat nog maar enkele procenten uit van het telefoonverkeer (MMS­berichten bijvoorbeeld). Mede met de GPRS­diensten voor de zakelijke klanten zal het aandeel van data in het totale verkeer fors toenemen. Overigens biedt T­Systems zijn klanten, in de bovenkant van de zakelijke markt, ook telecomdiensten aan. Daartoe wil het ook gebruikmaken van het nieuwe netwerk voor zowel voice­ als IP, ATM en Frame Relay­diensten. Of en hoe de beide T’s elkaars klanten gaan bedienen moet nog worden uitgewerkt. Het consumentenmarktaandeel van T­Mobile is ongeveer 12 procent. Dat moet in 2006 20 procent zijn. Een overname van O2, dat zo’n 8 procent van die markt uitmaakt, zou de doelstelling nu al realiseren. T­Mobile wil niets zeggen over een eventuele overname.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in