TMobile wil hogerop in de zakelijke markt
In een eerste zet richting de zakelijke markt, die door KPN en Vodafone bepaald wordt, concurreert TMobile vooral op tarieven. Deze zomer komen er nieuwe diensten beschikbaar zoals Microsoft Office Optimiser: Outlook op de mobiel. In de toekomst moet daar ook aansluiting op CRM en ERPsystemen bij komen. Voorlopig maakt de nieuwe dienst gebruik van het GPRSnetwerk. De uitrol van een UMTSdienst staat voor zomer 2004 op de agenda, volgens Van Damme. "Dat zal voornamelijk in de Randstad zijn. We draaien nu proef op de TU Delft." Opmerkelijk is dat TMobile in de loop van dit jaar ook WiFidiensten in de markt wil gaan zetten. "We zien dat niet als concurrerend, eerder als aanvullend op onze mobiele diensten. We denken aan de inrichting van hotspots in bijvoorbeeld hotels." TMobile zal op de zakelijke markt ook nauwer gaan samenwerken met die andere dochter van Deutsche Telekom, TSystems. Het voormalige Debis is de tweede dienstverlener in Europa met een omzet van 12 miljard euro en 43 duizend werknemers, maar is vooral actief op de Duitse markt. TSystems gaat nu een nieuw landelijk glasvezelnetwerk uitrollen en beheren voor TMobile voor de afhandeling van het dataverkeer. Nu maakt dat nog maar enkele procenten uit van het telefoonverkeer (MMSberichten bijvoorbeeld). Mede met de GPRSdiensten voor de zakelijke klanten zal het aandeel van data in het totale verkeer fors toenemen. Overigens biedt TSystems zijn klanten, in de bovenkant van de zakelijke markt, ook telecomdiensten aan. Daartoe wil het ook gebruikmaken van het nieuwe netwerk voor zowel voice als IP, ATM en Frame Relaydiensten. Of en hoe de beide T’s elkaars klanten gaan bedienen moet nog worden uitgewerkt. Het consumentenmarktaandeel van TMobile is ongeveer 12 procent. Dat moet in 2006 20 procent zijn. Een overname van O2, dat zo’n 8 procent van die markt uitmaakt, zou de doelstelling nu al realiseren. TMobile wil niets zeggen over een eventuele overname.