HP kiest voor ‘Business Technology’
Business Technology, luidt HP’s nieuwe opschrift -- techniek voor zakendoen. De strategie werd afgelopen week in Berlijn uit de doeken gedaan.
Het is de vierde keer dat bij bedrijven de aandacht voor de IT zo verschuift, zegt HP. In de jaren zestig heette IT vooral data processing. Twintig jaar later was IT in bedrijven synoniem voor grote systemen voor beheer van zakelijke informatie. In de jaren negentig ging de aandacht vooral uit naar de inzet van Information Technology, en vanaf nu gaat het bedrijven niet zozeer om de IT als wel om om de bedrijfsdoelen.
“Wat is voor een winkel belangrijker? Dat in de overeenkomst met ons als IT-leverancier staat dat de systemen het altijd doen? Of dat het er in slaagt om tussen sluiting vanavond en opening morgenochtend vijftigduizend artikelen om te prijzen?” Dat laatste, aldus Daniels. Volgens hem is voor HP vanaf nu vooral belangrijk dat de klant zijn zakelijke doelen haalt. “We laten ons afrekenen op dat business resultaat.”
Zijn contacten in de markt omarmen de strategie, zegt hij. “Het klikt.”
Overnames
De ombouw van HP’s strategie is aangejaagd door Mercury interactive, de vorig jaar ingelijfde specialist in het meten, leveren en verbeteren van de kwaliteit van IT-diensten. Hoofdbestanddeel is Merurcy’s stokpaardje, BTO (Business Technology Optimization), een twee jaar terug door het bedrijf geïntegreerde verzameling van projectmanagementtools, rapportagesoftware en gereedschappen voor het aanbieden van toepassingen, het testen ervan en dat alles voorzien de juiste beheertools. Hiermee stelt HP betrouwbare IT-implementaties te kunnen opleveren.
Met de levering daarvan kan HP de komende jaren als ICT-leverancier weer vooruit. Dick van Gaalen, bij HP Nederland Program Manager Adaptive Enterprise: “BTO helpt ons met het leveren van technisch goed functionerende diensten. Daarmee zorgen wij dat de klant zijn zakelijke doelen haalt.”
De nadruk op dat laatste verandert in de IT de komende drie jaar meer dan geschiedde in de afgelopen twintig, voorspelt hij. Vroeger leverde een goed gekozen IT-techniek een concurrentievoordeel op. Nu is IT grotendeels gestandaardiseerd, en daarmee wordt het voor de meeste bedrijven een gewone faciliteit.
Tweede doelstelling van de nieuwe strategie is dat HP zich kan presenteren als de leverancier van de infrastructuur die nodig is voor de populair wordende business intelligence software, applicaties voor het analyseren en rapporteren over bedrijfsgegevens. “De leveranciers daarvan zeggen dat het met één druk op de knop kan. Die knop zit op onze NonStop-apparatuur. Installeer het, schakel het in en het werkt.” Het platform dat HP hiervoor klaarzet, het Neoview data warehouse, is onder meer het resultaat van de overname afgelopen december van Knightsbridge Solutions, een Amerikaanse BI-leverancier.
De derde poot onder het nieuwe beleid, zijn producten en diensten bedoeld voor datacentra. Die zijn volgens HP bezig met consolideren en standaardiseren. “Hun doel is het leveren van IT-diensten voor de laagste prijs.” Daarnaast verwacht HP dat grote bedrijven en overheidsinstaties af willen van hun bemoeienis met dit soort centra. “Dit worden diensten net als lease-auto’s.” Het bedrijf kondigde onder meer referentie-architecturen aan voor installaties van Microsoft Exchange, Oracle en SAP.
HP blijft wel een leverancier van technologie. Van Galen: “Uiteraard zijn wij altijd bezig met verbeteringen van de techniek, zoals energiezuiniger en makkelijker te koelen apparatuur, en steeds betere infrastructuur.”