Uitvoering sleutel voor succes softwarebedrijf
Ze keken naar 3 interne zakelijke aspecten van de bedrijven: marketing, uitvoering en research and development (R&D). Ze onderzochten ook twee verschillende concurrentiestrategieën: innovatie-gerelateerde actie (product en marketing) en resource gerelateerde actie (uitbreiding van capaciteit en schaal, uitvoering, dienstverlening, overnames en acquisities).
Dagelijks werk organiseren is bepalend voor succes
Ze concluderen dat een hoger niveau in de dagelijkse bedrijfsvoering, de 'operating capability' de grootste invloed heeft op de overlevingskansen van softwarebedrijven. Daarnaast maken bedrijven met een grotere nadruk op innovatie-gerelateerde competitieve actie een grotere kans op overleven. Dit effect wordt versterkt als bedrijven een verhoogde vaardigheid in marketing en uitvoering aan de dag leggen.
Productontwikkeling vindt volgens Shang sneller plaats in de softwareindustrie omdat instap- en exit-drempels laag zijn en er bovendien sprake is van lage productiekosten. "Het faillissementspercentage in de Amerikaanse software-industrie ligt met 15,9 procent beduidend hoger dan in andere industrieën. In de pharmaceutische industrie ligt het percentage op 4,7 procent."
Goede bedrijfsvoering belangrijker dan goed idee
Het onderzoek onderstreept het belang van bedrijfsvoering in de software-industrie, stelt Shang. "Managers in kennis-organisaties leggen vaak nadruk op grote ideëen en innovatie. Ons onderzoek toont aan dat operationele efficiency veel belangrijker is om te overleven. Om kort te gaan: om prestaties en concurrentiepositie te verbeteren zouden softwarebedrijven zich moeten richten op synergie tussen bedrijfskundige competenties en strategische acties."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee