Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitvoering sleutel voor succes softwarebedrijf

Drie vrouwelijke Amerikaanse wetenschappers, Jennifer Shang (professor Business Management van de University of Pittsburg), Shanling Li (McGill University) en Sandra Slaughter (Georgia Institute of Technology), onderzochten waardoor softwarebedrijven succes hebben of juist niet. In hun studie "Why Do Software Firms Fail? Capabilities, Competitive Actions, and Firm Survival in the Software Industry From 1995 to 2007," onderzochten ze 870 softwarebedrijven.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Ze keken naar 3 interne zakelijke aspecten van de bedrijven: marketing, uitvoering en research and development (R&D). Ze onderzochten ook twee verschillende concurrentiestrategieën: innovatie-gerelateerde actie (product en marketing) en resource gerelateerde actie (uitbreiding van capaciteit en schaal, uitvoering, dienstverlening, overnames en acquisities).

Dagelijks werk organiseren is bepalend voor succes
Ze concluderen dat een hoger niveau in de dagelijkse bedrijfsvoering, de 'operating capability' de grootste invloed heeft op de overlevingskansen van softwarebedrijven. Daarnaast maken bedrijven met een grotere nadruk op innovatie-gerelateerde competitieve actie een grotere kans op overleven. Dit effect wordt versterkt als bedrijven een verhoogde vaardigheid in marketing en uitvoering aan de dag leggen.

Productontwikkeling vindt volgens Shang sneller plaats in de softwareindustrie omdat instap- en exit-drempels laag zijn en er bovendien sprake is van lage productiekosten. "Het faillissementspercentage in de Amerikaanse software-industrie ligt met 15,9 procent beduidend hoger dan in andere industrieën. In de pharmaceutische industrie ligt het percentage op 4,7 procent."

Goede bedrijfsvoering belangrijker dan goed idee
Het onderzoek onderstreept het belang van bedrijfsvoering in de software-industrie, stelt Shang. "Managers in kennis-organisaties leggen vaak nadruk op grote ideëen en innovatie. Ons onderzoek toont aan dat operationele efficiency veel belangrijker is om te overleven. Om kort te gaan: om prestaties en concurrentiepositie te verbeteren zouden softwarebedrijven zich moeten richten op synergie tussen bedrijfskundige competenties en strategische acties."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in