Zoekresultaten Google hollen achteruit, SEO-spam krijgt de overhand
De kwaliteit van de zoekresultaten die Google geeft aan gebruikers is onderhevig aan flinke erosie. Daarbij is het dus ook moeilijker voor websites, bedrijven en organisaties om gevonden te worden. Slinkse SEO-tactieken om hoger in de Google-rankings te komen, werken steeds beter, is nu bevestigd door universitair onderzoek.
Duitse wetenschappers hebben een jaar lang uitgebreid onderzoek gedaan naar de zoekresultaten van zoekmachines Google, Bing en DuckDuckGo. Daarbij zijn zoekopdrachten gedaan naar ruim zevenduizend productrecensies, omdat die volgens de onderzoekers 'vooral kwetsbaar zijn voor affiliate marketing'. Daarbij is namelijk vooral sprake van tegenstrijdige belangen die gebruikers, zoekmachines en contentaanbieders hebben.
Betrouwbaarheid uitstralen
Een hoge notering in de zoekresultaten straalt een mate van betrouwbaarheid uit, die een affiliate dan als 'nevenproduct' kan benutten. Een affiliate link in content die hoog scoort bij het marktdominante Google wordt dan door eindgebruikers in hogere mate vertrouwd. Het criterium van relevantie voor positiebepaling in de zoekresultaten is lastig en speelt minder mee, legt het onderzoeksrapport uit.
In plaats daarvan storten contentbedrijven zich op optimalisatie, om zo hoger te komen in de zoekresultaten. Veel van de resultaten die gebruikers krijgen voorgeschoteld bij hun zoekopdrachten zijn niet bepaald relevant, en dat in steeds grotere mate. Veel productreviews zijn tegenwoordig ronduit SEO-spam. Zoekmachines passen wel hun algoritmes aan om dit soort praktijken te bestrijden, maar de Duitse wetenschappers concluderen dat dit een verliezende strijd is.
Ook het grote Google delft steeds meer het onderspit. De marktdominante zoekmachine laat aan Ars Technica weten dat het nog altijd beter is dan zijn concurrenten. Bovendien zou de onderzoeksfocus van alleen productreviews een beperkt en scheef beeld geven, argumenteert Google.
AI-gegenereerde SEO-spam
Mogelijk dat algemene zoekresultaten minder lijden onder SEO-spam, maar dat hoeft zeker niet zo te blijven. Bijkomende factor is de opkomst van AI-gegenereerde content die in hoog tempo in grote hoeveelheden valt te produceren, te distribueren en te publiceren. Sluw gebruik van generatieve AI (genAI) maakt het mogelijk om het proces van SEO-spam volledig te automatiseren. De impact daarvan komt niet duidelijk in beeld in dit onderzoek, dat is uitgevoerd van oktober 2022 tot september 2023.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee