Overslaan en naar de inhoud gaan

'Onderwijs gebaat bij ICT in klas'

De onderzoekers werkten in opdracht van Kennisnet, een organisate die advies en ondersteuning op ICT-gebied levert aan onderwijsinstellingen. Tien middelbare scholen experimenteerden twee jaar lang met uiteenlopende ICT-projecten. Het Kohnstamm Instituut bestudeerde de resultaten.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Een van de proeven toonde aan dat scholieren die wiskundeles krijgen met behulp van ICT, beter presteren dan leeftijdgenoten die op traditionele wijze les krijgen. Ook bleek dat het gebruik van een digitaal schoolbord bijdraagt aan het plezier van leerlingen in wiskunde.

Op een andere school oefenden leerlingen spelling en begrijpend lezen op de computer onder begeleiding van een onderwijsassistent. Zij scoorden even goed als leerlingen die taalonderwijs van een docent kregen. Herhaling van het onderzoek bevestigde de bevinding dat bij een slimme inzet van ICT, leerlingen dezelfde leerresultaten kunnen behalen met de helft van de docentenuren.

Leraren zelf gaven aan dat zij met wat hulp van moderne technologie de leerlingen meer op maat konden bedienen en meer aandacht konden besteden aan de problemen van individuele scholieren. Ook stelden zij vast dat leerlingen beter gingen plannen en beter overzicht hielden.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in