Amsterdam stemt in met tolheffing
Onduidelijk is welke techniek (elektronische tolpoortjes, smartcards, kentekenplaatherkenning) Amsterdam wil gebruiken om het geld te innen. In Duitsland heeft de invoering van een tolsysteem voor vrachtauto's vorig jaar grote vertraging opgelopen door technische problemen met de elektronische identificatiekastjes en tolpoorten. Het voorstel tot een zogenaamde dynamische heffing, waarbij voor het tijdstip en de plek waar de weggebruiker rijdt betaald moet worden, komt uit het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan. De heffing moet de drukte in de spits verminderen en kan worden gebruikt om noodzakelijke investeringen te doen in infrastructuur. Het college vond een vaste heffing, die de VVD voorstelde, niet voldoende om de verkeersproblemen op te lossen. Volgens verladersorganisatie EVO is de Amsterdamse gemeenteraad buiten zijn boekje getreden. "Op dit moment bestaat er geen enkele wet in Nederland die gemeenten de bevoegdheid geeft om tol te heffen. In dit geval betreft het ook nog eens een rijksweg, waarover Amsterdam geen enkele zeggenschap heeft.'' (anp/Geert Kelfkens)