Gemeenten voldoen niet aan afspraken voor DigiD
Op dit moment gebruiken veel gemeenten voor verschillende diensten nog een diversiteit aan zelfontwikkelde authenticatiemiddelen. Het vaakst gebeurt dat bij het raadplegen van het WOZ taxatieverslag, namelijk in 35 procent van de gemeenten, zie onderstaande tabel.
Grafiek: aantal gemeenten dat producten digitaal aanbiedt zonder gebruik van DigiD
Volgens onderzoeker Guill van den Boom hadden gemeenten een aantal diensten al digitaal georganiseerd voordat de NUP werd vastgesteld. “Zij geven geen prioriteit aan de vervanging van systemen en richten zich meer op de nieuwe ontwikkelingen.”
Voor de digitale aanvraag van een afschrift uit de Gemeentelijke Basis Administratie gebruikt het leeuwendeel van de gemeenten (78 procent) wel de DigiD authenticatie.
Overigens volgen er geen sancties op het niet halen van de deadline. Van den Boom verwacht dat de Rijksoverheid gemeenten zal stimuleren door te gaan met de implementatie van de uniforme authenticatie via DigiD, bijvoorbeeld door capaciteit beschikbaar te stellen.
Een onderzoeksteam van Ernst & Young bekeek de digitale loketten van 441 gemeenten en van de 15 stadsdelen van Amsterdam. Zij deden dat in het kader van hun sinds 2006 jaarlijks herhaalde benchmarkonderzoek naar de status van de digitale dienstverlening van Nederlandse gemeenten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee