Kiezen voor een SSC dwingt overheid om vooruit te denken
Dit initiatief is aan te moedigen, maar wel dient al nagedacht te worden over de consequenties van dit nieuwe beleid vanuit de overheid. Om te beginnen is er de keuze van de leverancier van de software. Het is goed om te zien dat de overheid van ‘zelfbouw’ is afgestapt. In tegenstelling tot tien jaar geleden, toen de meeste ministeries vrolijk ieder hun eigen pakketje bouwden, bestaat er nu een volwassen markt van softwareleveranciers die oplossingen bieden die eenvoudig binnen diverse ministeries kunnen worden geïmplementeerd zonder al te veel modificaties. Dit zijn tevens leveranciers die internationaal significante posities hebben ingenomen en die tijdens de ICTcrash zichzelf staande hebben kunnen houden. Tevens zijn dit de bedrijven die op jaarbasis miljarden investeren in onderzoek en nieuwe ontwikkelingen. Het sscHRM heeft vooralsnog voor een leverancier gekozen. Het is echter aan te raden dat bij een verdere implementatie binnen de ministeries minimaal voor twee tot drie leveranciers wordt gekozen ter voorkoming van een te grote afhankelijkheid en ter waarborging van de onderlinge concurrentie. Dit zal zowel de kosten beheersbaar houden als ook de leveranciers scherp houden als het gaat om de kwaliteitsborging van de dienstverlening. Ten tweede kan het niet meer zo zijn dat er per ministerie blokkades worden opgeworpen tegen het gebruik van centraal geïnitieerde toepassingen. De tijd dat ieder ministerie, ieder directoraat, iedere directie en iedere afdeling specifieke eisen kon omzetten in zelfbouw is voorbij. Met andere woorden: de tijd dat de verantwoordelijke ambtenaren zich konden verschuilen achter de uniekheid van zijn of haar werkproces is voorbij. Bestaande pakketten zijn in staat welk werkproces dan ook te ondersteunen. Ook moeten zo spoedig mogelijk knopen worden doorgehakt zowel wat betreft reeds gestart vooronderzoek binnen afzonderlijke ministeries als inzake gestarte implementaties. Investeringen mogen niet zomaar naar de prullenbak worden verwezen, maar de sharedservicegedachte heeft prioriteit. Eveneens zal de aansturing goed moeten worden afgehecht. Het succes van de ingeslagen weg staat of valt met een voortvarende aanpak. Het kabinet zal bovenop de voortgang moeten blijven zitten, mede gelet op de miljarden besparingen die hieruit voortvloeien. Hier ligt een taak voor het Innovatieplatform, waarvan de ministerpresident de voorzitter is. Tot besluit is er in het kader van een effectief werkende overheid alsmede substantiële kostenbesparingen nog een grote vis te vangen en dat is die van de werkplekautomatisering binnen de overheid. De eilandautomatisering dient te verdwijnen en kosten dienen significant te worden gereduceerd. De oprichting van een sharedservicekantoorautomatisering is derhalve gewenst. Zsolt Szabo is woordvoerder ICT van de VVDfractie in de Tweede Kamer.Bijdragen in de rubriek Opinie staan los van de redactionele opvattingen van AG. De redactie behoudt zich het recht voor rtikelen te redigeren en in te korten. Bijdragen voor de rubriek kunnen worden gestuurd aan: ag@wkths.nl onder vermelding van ‘opinie’.