Overslaan en naar de inhoud gaan

Opdrachtgeverschap staat nog in kinderschoenen

Opdrachtgeverschap bij outsourcing staat nog in de kinderschoenen. Dat concludeert dienstverlener Valori, actief als adviseur bij outsourcing, aan de hand van een door eigen mensen uitgevoerd onderzoek. Voor het onderzoek werden vijf managers uit verschillende branches geïnterviewd en werden zestig bedrijven aan een online onderzoek onderworpen.
De onderzoekers concluderen dat opdrachtgever zijn over het traject van idee, via uitvoering naar beheer persoonlijke moed vergt.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het is volgens hen een rol die niet altijd erkend en gewaardeerd wordt, en historisch bezwaard kan zijn met negatieve ervaringen. Het kost doorgaans veel energie om een opdracht met succes door de eigen organisatie heen te laveren. Uit de interviews blijkt dat het vooral aan organisatorische support ontbreekt. Bij gebrek aan ondersteuning dient een opdrachtgever daarom desnoods veranderingen te forceren.
Volgens de onderzoekers wijst dit op onvolwassenheid van de organisatorische ondersteuning en invulling van opdrachtgeverschap. De geïnterviewde organisaties erkennen de behoefte aan betere ondersteuning in processen, organisatie en producten maar hebben nog niet voldoende resultaten hierin bereikt.
De auteurs concluderen dat de organisatiecultuur van opdrachtgeverschap een volwassenheid heeft die zich laat vergelijken met projectmatige werken in de beginjaren 90. Voor projectmatig werken geldt dat de resultaten van professionalisering over de afgelopen vijftien jaar goed zichtbaar zijn. Dit levert voor de betrokkenen een herkenbare en geaccepteerde werkwijze op. In opdrachtgeverschap zien de onderzoekers dit als een nog te behalen doel. Ook hoger management dient zich hier te houden aan de beoogde werkwijze: ‘walk the walk, talk the talk’.
Het opdrachtgever-eigenbeeld laat zich anno 2007 het beste beschrijven als ‘bewust onbekwaam’. De geïnterviewden kunnen goed aangeven waar de pijnpunten van opdrachtgeverschap in de organisatie liggen. Voor aanvang van een opdracht weet een betrokken opdrachtgever vaak al waar, wanneer en waarom de kinken in de kabels gaan komen, maar kan het niet altijd tegenhouden!
In 50 procent van de gevallen geven de respondenten aan dat de organisatie om dit op te vangen, beperkt of onvoldoende ingericht is.
Opvallend is de strikte scheiding tussen business en ICT. Een voorbeeld uit de interviews: de business mag en wil zich niet met de ‘hoe-vraag’ bemoeien (technologie) en vice versa heeft ICT weinig begrip voor de uiteindelijke doelstelling van de business bij de opdracht. Tijdens drie interviews is duidelijk aangegeven dat de businessinspanning (uren) onvoldoende in het project wordt meegenomen. Business en ICT vieren ieder een eigen feestje. Op basis van deze uitkomst adviseren de onderzoekers om het projectbureau liefst buiten ICT te plaatsen, direct onder de operationele directie.
Er is in de interviews een eenduidig patroon te vinden in het gebruik van procedures; men gebruikt ze vooral om verantwoordelijkheden af te schuiven. In de praktijk blijkt vaak dat er aanvankelijk te weinig richtlijnen zijn vastgesteld en vervolgens, bij verlies van controle, stijgt de roep om meer procedures. Op basis van deze bevindingen bevelen de onderzoekers aan dat bedrijven werken aan een organisatiecultuur waarin opdrachtgeverschap professioneel wordt ingevuld. Zorg voor structuur in werkwijze en verlies de afhankelijkheid van de ‘local hero’. Institutionaliseer de juiste stuur- en controlemogelijkheden. /w.westerveld@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in