Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorbeeld voor gemeenten

ICTU van de waterschappen’ mag je Het Waterschapshuis van directeur Joris van Enst niet noemen. Geen wonder, want ICTU kwam er slecht af in een review van het Nationaal uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (NUP). “Wij zijn een regieorganisatie, een ‘single point of contact’ voor de markt”, aldus Van Enst. Daarmee onderscheidt Het Waterschapshuis zich van ICTU, dat zelf ook bouwt.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Is GovUnited, dat zich ook regisseur en intermediair tussen markt en gemeenten noemt, dan misschien een equivalent? Die vergelijking bevalt Van Enst evenmin. Hij meet zich liever met KING (Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten) en ziet voorts ‘trekjes van ICTU en Logius’ (voorheen GBO.Overheid). En hij haalt graag ‘Het uur van de waarheid’ aan, het rapport van Wallage/Postma dat de stoot gaf tot het NUP. Dat rapport stelt – als het om gezamenlijk inkopen, aanbesteden en exploiteren van ICT-diensten gaat – Het Waterschapshuis aan gemeenten ten voorbeeld. Een recente NUP-review prijst de organisatie in een passage over een onderpresterend ICTU.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in