Voorbeeld voor gemeenten
ICTU van de waterschappen’ mag je Het Waterschapshuis van directeur Joris van Enst niet noemen. Geen wonder, want ICTU kwam er slecht af in een review van het Nationaal uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (NUP). “Wij zijn een regieorganisatie, een ‘single point of contact’ voor de markt”, aldus Van Enst. Daarmee onderscheidt Het Waterschapshuis zich van ICTU, dat zelf ook bouwt.
Is GovUnited, dat zich ook regisseur en intermediair tussen markt en gemeenten noemt, dan misschien een equivalent? Die vergelijking bevalt Van Enst evenmin. Hij meet zich liever met KING (Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten) en ziet voorts ‘trekjes van ICTU en Logius’ (voorheen GBO.Overheid). En hij haalt graag ‘Het uur van de waarheid’ aan, het rapport van Wallage/Postma dat de stoot gaf tot het NUP. Dat rapport stelt – als het om gezamenlijk inkopen, aanbesteden en exploiteren van ICT-diensten gaat – Het Waterschapshuis aan gemeenten ten voorbeeld. Een recente NUP-review prijst de organisatie in een passage over een onderpresterend ICTU.