10 tips om inzageverzoeken soepel af te handelen
- Veel mensen vragen inzage in de persoonsgegevens die organisaties van hen verwerken
- Inzage geven lukt veel organisaties niet of heel laat
- Afhandeling kan sneller en efficiënter
- Lees ook: WODC-onderzoek: overheden blijven privacywetgeving overtreden
Diverse wetten geven mensen het recht op inzage in de persoonsgegevens die organisaties van hen verwerken. Steeds meer mensen doen ook inzageverzoeken. Veel organisaties hebben echter grote moeite om die inzage ook werkelijk binnen de gestelde termijn te bieden. Michelle Wijnant en Jeroen van Helden geven handvatten om de afhandeling van die inzageverzoeken goed te laten verlopen.
Het inzagerecht houdt de gemoederen bezig. Juristen merken dat in hun praktijk en zien het terug in de jurisprudentie en activiteiten van toezichthouders. Op zich niet vreemd nu mensen zich steeds meer bewust worden van de waarde van hun persoonsgegevens en het recht op privacy. In de praktijk blijkt echter dat veel organisaties de gewenste interne behandeling van inzageverzoeken nog niet goed op orde hebben. Dit resulteert in het niet kunnen halen van de wettelijke termijnen, het bevragen van veel interne medewerkers, en zelfs juridische procedures en boetes. Recent kreeg Spotify een boete van maar liefst €5 miljoen. Dat moet anders kunnen. Daarom sommen wij hier de tien belangrijkste aandachtspunten op voor een soepele en efficiënte afhandeling van inzageverzoeken.