Je auto kent je beter dan je vent of je vrouw
- Alle automerken verzamelen gegevens
- In Amerika lijkt er geen limiet te zijn aan wat de merken met die data doen en mogen
- Met de beveiliging van die gegevens is het ook nog eens beroerd gesteld
- Lees ook: Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel
Auto’s verzamelen een schrikbarende hoeveelheid gegevens – niet alleen van de wagen zelf en de omgeving waarin die rijdt, maar ook over de bestuurder en alle inzittenden. In de VS worden die gegevens ook nog eens onbeschaamd en onbeperkt gebruikt, zo concludeert Mozilla.
De Mozilla Foundation, de non-profit achter onder meer de Firefox browser, streeft er naar eigen zeggen naar dat “het internet een publieke hulpbron blijft, open en toegankelijk voor iedereen”. Vanuit die optiek kijkt de club met een kritische blik naar alles wat er in de digitale wereld gebeurt. Deze week publiceerde Privacy not included, de privacygids van de Mozilla Foundation, een onderzoek met een niet mis te verstane conclusie: auto’s zijn de ergste productcategorie die ze ooit hebben onderzocht op privacy.