Overslaan en naar de inhoud gaan

'Bedrijven lijden miljardenschade door spam'

Bedrijven en providers zijn wereldwijd op jaarbasis bijna 12 miljard dollar kwijt aan het verwerken en tegengaan van spam-berichten. Dit blijkt uit onderzoek van Ferris Research. Amerikaanse bedrijven verliezen 8,9 miljard dollar per jaar door spam, terwijl hun Europese collega's op jaarbasis 2,5 miljard dollar kwijt zijn. Daarbovenop komt nog 500 miljoen dollar als schadepost voor de providers in Europa en de VS.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Gemiddeld kost het afhandelen van een spam-bericht 4,4 seconde. Dit zou overeenkomen met 4 miljard dollar aan gemiste productiviteit voor Amerikaanse werknemers. Verder wordt er door spam 3,7 miljard dollar meer uitgegeven aan betere servers en meer bandbreedte. Daarbovenop komen nog de kosten voor extra helpdesk-ondersteuning. In Europa is de hoeveelheid spam, en daardoor ook de problematiek, minder groot. Voor de toekomst verwacht Ferris Research meer problemen door de opmars van 'draadloze spam' via bijvoorbeeld SMS. Volgens staatssecretaris van Economische Zaken Joop Wijn bieden de Wet bescherming persoonsgegevens en de meest recente Europese Richtlijn 2002/58/EG voldoende bescherming tegen de ongecontroleerde groei van spam. Dat bleek vorige maand uit zijn antwoorden op Kamervragen van Tineke Netelenbos over spam. Uit onderzoek van de non-profitorganisatie Pew Internet and American Life Project bleek onlangs nog dat ongewenste e-mail grotendeels voorbij lijkt te gaan aan het werkadres van de Amerikanen. Meer dan de helft van de ruim duizend ondervraagden zegt helemaal geen spam op het werk te krijgen. Nog eens bijna 20 procent zegt dat minder dan een op de tien berichten in deze categorie valt. Persoonlijke postbussen lopen veel meer kans met spam te worden bestookt. De onderzoekers vinden de geringe hoeveelheid junkmail op het werk opmerkelijk. Het afgelopen jaar is de stroom ongewenste mailtjes als geheel namelijk verdrievoudigd. Ander onderzoek, van Jupiter Research, geeft aan dat de doorsnee-Amerikaan dit jaar 2200 spamberichten ontvangt. Over vijf jaar zal het aantal zijn opgelopen tot 3600. (esc)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in