'Bedrijven lijden miljardenschade door spam'
Gemiddeld kost het afhandelen van een spam-bericht 4,4 seconde. Dit zou overeenkomen met 4 miljard dollar aan gemiste productiviteit voor Amerikaanse werknemers. Verder wordt er door spam 3,7 miljard dollar meer uitgegeven aan betere servers en meer bandbreedte. Daarbovenop komen nog de kosten voor extra helpdesk-ondersteuning. In Europa is de hoeveelheid spam, en daardoor ook de problematiek, minder groot. Voor de toekomst verwacht Ferris Research meer problemen door de opmars van 'draadloze spam' via bijvoorbeeld SMS. Volgens staatssecretaris van Economische Zaken Joop Wijn bieden de Wet bescherming persoonsgegevens en de meest recente Europese Richtlijn 2002/58/EG voldoende bescherming tegen de ongecontroleerde groei van spam. Dat bleek vorige maand uit zijn antwoorden op Kamervragen van Tineke Netelenbos over spam. Uit onderzoek van de non-profitorganisatie Pew Internet and American Life Project bleek onlangs nog dat ongewenste e-mail grotendeels voorbij lijkt te gaan aan het werkadres van de Amerikanen. Meer dan de helft van de ruim duizend ondervraagden zegt helemaal geen spam op het werk te krijgen. Nog eens bijna 20 procent zegt dat minder dan een op de tien berichten in deze categorie valt. Persoonlijke postbussen lopen veel meer kans met spam te worden bestookt. De onderzoekers vinden de geringe hoeveelheid junkmail op het werk opmerkelijk. Het afgelopen jaar is de stroom ongewenste mailtjes als geheel namelijk verdrievoudigd. Ander onderzoek, van Jupiter Research, geeft aan dat de doorsnee-Amerikaan dit jaar 2200 spamberichten ontvangt. Over vijf jaar zal het aantal zijn opgelopen tot 3600. (esc)