Overslaan en naar de inhoud gaan

Politie Noord-Holland op weg naar mobiel bureau

Bauke Ybema, hoofd van het Regionaal Meld en Servicecentrum van de Politie Noord Holland Noord, was verrast toen hij vernam dat hij is genomineerd voor de categorie Logistiek van de Smart Business Award. “Het is goed voor de politie dat die waardering van buitenaf is gekomen”, zegt hij tevreden. Ybema nam het initiatief om het meldkamerproces geleidelijk te moderniseren. Betere dienstverlening aan de burger en grotere veiligheid van de eigen surveillanten waren daarbij belangrijke doelen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“Kijk, we kunnen precies zien waar onze surveillance-auto’s zich bevinden”, zegt Bauke Ybema, terwijl hij wijst op een gedetailleerde kaart van Noord-Holland Noord. “We kunnen zelfs zien of het contactsleuteltje van die auto’s is omgedraaid.” We bevinden ons in de centrale meldkamer van de Noord-Hollandse hulpdiensten in Alkmaar, een ruimte die de regionale politiedienst deelt met de meldkamers van de brandweer en de ambulancedienst. Ook het politie-apparaat ontkomt niet aan de noodzaak om efficiënter te gaan werken en de altijd beperkte middelen zo effectief mogelijk in te zetten. In de praktijk betekent dat onder meer dat vaker dan voorheen solo-surveillances worden uitgevoerd. Bij calamiteiten neemt daardoor het risico voor de dienstdoende agenten toe. “Juist daarom is het belangrijk dat wij ten alle tijden precies weten waar onze surveillanten zich bevinden”, verklaart Ybema. De technologie daarvoor, met name GPS, is inmiddels voor handen. Waar voorheen agenten hun positie via hun portofoon doorgaven, ziet de centrale meldkamer nu van minuut tot minuut waar surveillancewagens zich bevinden. “De kennis van de exacte positie van surveillanten heeft ook voor burgers voordelen”, aldus Ybema. “Meldingen die via 112 of 0900-8844 binnenkomen worden verwerkt in ons meldkamersysteem. Door de integratie met GPS kunnen wij snel bepalen welke surveillance-eenheden vrij zijn en het snelst ter plekke kunnen zijn.” Om solo opererende agenten verder te beschermen heeft Ybema een noodknop bedacht. Deze is niet alleen in de auto aangebracht, maar ook op de portofoon. “Een agent die zijn auto heeft verlaten, maar in de problemen komt, kan via die noodknop om assistentie vragen”, legt Ybema uit. “Het signaal van de portofoon wordt via de auto en het mobitex-netwerk van Ram Mobiel Data doorgegeven aan de centrale meldkamer. Doordat wij precies weten waar die agent zich bevindt, kunnen wij snel andere surveillancewagens in de buurt ter assistentie sturen.” Toepassing van Mobitex biedt het politiekorps ook andere nieuwe mogelijkheden. “Binnen de landelijke politie wordt gebruikgemaakt van Mobipol. Dit systeem maakt het mogelijk snel informatie over onder meer kentekens, personen, rijbewijzen, verzekeringen en panden op te vragen”, vertelt Ybema. “Tot nu toe hadden agenten voor deze informatie uit Mobipol hun mobilofoon nodig. Doordat we in de surveillancewagens een mobile data terminal hebben ingebouwd, kunnen zij dit nu snel via Mobitex doen.” Dit ontlast het mobilofoonverkeer en verhoogt ook de snelheid. Bovendien kan de informatie niet meer worden opgevangen door hobbyisten die met scanners meeluisteren. Ybema geeft toe dat de gebruikte technologie niet spectaculair is. Dat hij desondanks genomineerd is voor de Smart Business Award heeft volgens hem vooral te maken met de stap-voor-stap-aanpak waarvoor hij gekozen heeft. “We hebben ons niet laten verleiden om al onze wensen in één keer te concretiseren.” Een tweede punt van waardering betreft de samenwerking die Ybema heeft gezocht met de ambulancedienst en de brandweer. “De meldkamersystemen zijn zodanig geïntegreerd, dat wij een melding waarbij ook ambulance-inzet nodig is, onmiddellijk naar het ambulance-systeem kunnen doorzetten.” De zorgvuldige integratie en invoering van nieuwe technologie biedt ook voor de toekomst nieuwe mogelijkheden. Zo ziet Ybema het mobiele politiebureau aan de einder gloren. “Op den duur moet het mogelijk zijn om op lokatie processen-verbaal op te maken, waarbij gegevens ogenblikkelijk centraal verwerkt worden”, verwacht hij. “Onze aanpak heeft landelijk bij andere politiekorpsen al veel belangstelling gewekt”, zegt hij. Bauke Ybema: “Onze aanpak heeft landelijk bij andere politiekorpsen al veel belangstelling gewekt.” foto: anp/bas beentjes

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in