Overslaan en naar de inhoud gaan

Spam sterft snel uit

E-mail is een zeer krachtig medium voor bedrijven die met een grote groep klanten willen communiceren, roemt Jan Willem des Tombe, algemeen directeur van Veritate het communicatiekanaal. "De berichten komen altijd bij een persoon terecht en de respons op de uiting is heel goed te meten." Maar dan moet het kanaal niet verstoppen of het verzenden van bulkberichten een slechte naam krijgen ten gevolge van de activiteiten van spammers.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Des Tombe ziet zijn bedrijf als de digitale variant van een drukkerij. "Zoals geen enkele dagbladuitgever meer een eigen drukkerij heeft voor zijn kranten, zo ligt het ook voor de hand voor bedrijven om digitaal drukwerk uit te besteden aan een specialist." Veritate handelt grote hoeveelheden mail af van zo’n honderddertig grote bedrijven waaronder bijvoorbeeld KPN. Veritate gebruikt daarbij het adresbestand dat zijn klant zelf aanlevert en dat bestaat uit e-mailadressen van mensen die zelf hebben aangegeven daarop te willen staan. Het gaat dan bijvoorbeeld om nieuwsbrieven, product- of ‘update’-informatie. Bedrijven kunnen de techniek overigens ook binnen de eigen organisatie inzetten, waarbij Veritate meer als kennisleverancier optreedt. Bij Internet Service Providers (ISP’s) springen tegenwoordig de seinen op rood wanneer vanuit een of enkel IP-adressen grote hoeveelheden mail komen. Des Tombe zegt met de meeste ISP’s goede afspraken te hebben dat de mail die van zijn IP-adressen afkomstig is, niet door de filters van deze dienstverleners als spam wordt weggefilterd. Een groot probleem is echter ‘spoofing’, een fenomeen dat spammers toepassen. Het e-mailadres van de afzender wordt dan vervangen door een ander, bijvoorbeeld dat van Veritate, waardoor de ontvangen denkt toch spam van Veritate te krijgen. Ondanks alle problemen en irritatie die spam nu oproept, verwacht Des Tombe echter dat spam een probleem van voorbijgaande aard is. Nu is het voor de spammer nog een lucratieve bezigheid. Als ze op een miljoen uitgestuurde berichten een doorklikratio van een op honderd bereiken en er uit een op de tienduizend spamberichten een order volgt, dan hebben ze toch honderd produkten verkocht. Spam wordt nu aan alle kanten ingedamd, niet alleen technisch maar ook via de wetgeving. Volgens Des Tombe is het echter nog veel belangrijker dat bedrijven en consumenten steeds voorzichtiger omgaan met e-mailadressen. "Van de grote adresbestandenleveranciers kun je zo NAW-gegevens krijgen, maar dat geldt zeker niet meer voor e-mailadressen." Wanneer het aantal individuele internetters dat niet meer reageert op ‘verdachte’ berichten toeneemt, wordt het voor de spammer minder interessant om door te gaan. De responsratio neemt af en dus nemen de kosten per order toe. Spammer kopen immers de informatie over kwetsbare computers die kunnen worden ingezet bij spamactiviteiten vaak in bij gespecialiseerde ‘bedrijfjes’ die de hele dag het internet afspeuren naar nieuwe ‘open poorten en relay-hosts’. "Spam via fax en SMS is ook nagenoeg uitgestorven doordat de responsratio afnam." Hij voelt dan ook weinig voor voorstellen om een ander protocol dan het huidige SMTP in te zetten om spam te weren. "Dat zal korte tijd effect hebben, maar als daarna de spam weer opbloeit is het fenomeen weer nieuw voor de ontvanger. De responsratio gaat dan weer omhoog en moeten we de hele leercurve opnieuw doormaken." De acties die onder meer de Europese overheden hebben genomen om spam te bestrijden, krijgen langzamerhand hun effect, denkt Des Tombe. Hij was dan ook erg ingenomen met de totstandkoming van EU-richtlijn voor spambestrijding. "Het vervelende is echter dat de uitwerking van de richtlijn per land verschilt, maar dat het spamprobleem niet ophoudt bij de landsgrens." Volgens Des Tombe is het wetsartikel over spambestrijding in de onlangs gewijzigde Telecomwet ook voor meerdere uitleg vatbaar en mist de jurisprudentie rond dit probleem. Des Tombe richtte samen met een aantal branchegenoten de belangenvereniging E-Mail Marketing Association Nederland (EMMA-nl) op om het probleem aan te pakken. De associatie streeft naar het vormen van zogeheten ‘whitelists’ waar de bonafide mailverzenders op staan. Daarnaast ontwikkelde de organisatie samen met onder meer Thuiswinkel.org, de marketingbranchevereniging DDMA en het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL) de code reclame per e-mail die de leden moeten onderschrijven.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in