Mobiele 'apps' steeds meer advertentie-gedreven
De groei gaat na 2010 in hoog tempo verder. In 2013 komt met ruim 21,6 miljard downloads van mobiele applicaties in totaal 29,5 miljard dollar aan directe inkomsten en advertenties binnen. Gartner verwacht dat gratis applicaties die door reclame worden gesponsord, in 2013 bijna een kwart van de totale omzet opleveren.
Bij het aantal in 2010 verwachte downloads van ruim 4,5 miljard tekent Gartner aan dat 8 van de 10 binnengehaalde ‘apps’ voor de consument gratis zijn. Soms verdient de ontwikkelaar zijn kosten terug door geld in rekening te brengen voor andere zaken binnen de applicatie. Ook zijn er veel mobiele apps die als lokkertje dienen voor een duurdere, betaalde versie. Of de makers halen geld binnen met advertenties, bijvoorbeeld tussen verschillende spelniveaus in een game.
Smartphones en mobiele apps zijn nu nog vooral weggelegd voor technisch onderlegde gebruikers. Gartner verwacht dat de doorsnee-gebruiker de komende jaren minder technisch geschoold zal raken naarmate smartphones in prijs dalen en een massamarkt worden. De nieuwe gebruikers zijn minder bereid voor applicaties te betalen, denkt Gartner.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee