Nieuwe software voor huisartsen op komst
Medidoc is een nieuw 32 bits Huisarts Informatiesysteem (His) van het Belgische bedrijf Datasoft, draaiend op Windows NT. Een oerversie van Medidoc werd in 1995 met succes getoetst aan de Nederlandse WCIA-eisen. De kracht achter Medidoc in Nederland is Gerrit Mulders, voorheen 10 jaar directeur van de grootste His-leverancier SMS Cendata (nu: Torex). Medidoc telt in België zeshonderd gebruikers en is daar gekoppeld aan Clinidoc, een pakket voor Vlaamse medisch specialisten. Nieuw is ook WebHis, dat een nieuw His bouwt dat moet draaien via Application service providers. „Onze plannen zijn bloedserieus”, zegt Ton Wesseling van het bedrijf Silicon Cross. Het nieuwe His bestaat uit elementen die worden ingekocht bij His-leveranciers in binnen- en buitenland. WebHis wordt gebouwd in samenwerking met zorgverzekeraars en telecomaanbieders. Wesseling: „Telecomaanbieders hebben in de His-markt een stukje omzetbelang.” WebHis wil aan huisdokters online informatie bieden, over vaccinaties of toeleveranciers van medische producten. De onderhandelingen met zorgverzekeraars en telecomaanbieders zijn „binnen drie maanden” afgerond. Eind 2001 moet het nieuwe His op de markt zijn. Over de prijs wil hij nog weinig kwijt. „Duidelijk is dat je weinig extra functies kan bieden voor de drieduizend gulden die huisartsen nu aan software uitgeven”. Wel lijken de plannen van WebHis redelijk onderbouwd; men kent de markt goed en het bedrijf richt zich uitsluitend op huisartsensoftware. Ook nieuw is Sitis GP van het Rotterdamse bedrijf Curamé, gebaseerd op Lotus Notes en medische ’beslisbomen’ waarop inmiddels Europees octrooi is aangevraagd. Alle medische gegevens worden in formulieren opgeslagen, zodat steeds de context van de vraagstelling duidelijk is. Een proef draait in een groepspraktijk in Hoorn. Lotgenotencontact De ontevredenheid over de grote His-sen lijkt toe te nemen. Internet fungeert daarbij als online zelfhulpgroep, waar men elkaar adviseert over een breed scala technische problemen. Blijkbaar schieten helpdesks tekort. Tijdens dat lotgenotencontact worden ervaringen met nieuwe His-sen uitgewisseld. De stagnatie bij veel His-sen zorgt ervoor dat grote ICT-initiatieven flink stagneren, zoals het Elektronisch Patiëntendossier, het elektronische formularium, de Zorgpas en elektronische communicatie met andere zorgverleners en ziekenhuizen.