Software AG wil thuiszorg in
Via mobiele technologie moeten thuiszorgmedewerkers hun ’verrichtingen’ online kunnen doorgeven, terwijl men gewijzigde afspraken snel kan doorgegeven. Ontvangen XML-berichten worden volledig geïntegreerd in back-office-systemen. Software AG zoekt nog een telecomaanbieder om samen deze markt te bewerken. Tot dusver was Software AG slechts op kleine schaal actief in de Nederlandse zorgsector, als leverancier van administratieve systemen voor zorgverzekeraars. Tot nu toe gebruikt slechts één Limburgse thuiszorgorganisatie WAP-telefoons als proef. Daarbij worden werktijden en uitgevoerde ’verrichtingen’ per GSM doorgegeven aan een centrale databank. Deze dienst van Sananet, Timegrip en Libertel startte vorig jaar met een subsidie van de LIOF Industriebank. De Nederlandse thuiszorg telt circa 130 organisaties, met per bedrijf 600-3300 medewerkers, veelal op parttime basis. Elke verrichting per visite moet worden vastgelegd. Om die enorme papierstroom de baas te blijven, wordt in de thuiszorg ook geëxperimenteerd met palmtops en intelligente formulierherkenning.