Overslaan en naar de inhoud gaan

Software als dienst groeit fors

De marktonderzoeker voorziet dat SaaS ook de daaropvolgende jaren een aanhoudende groei zal laten zien, uitmondend in een mondiale omzet van zo’n 16 miljard dollar in 2013.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Gartners onderzoeksdirecteur Sharon Mertz denkt dat de economische recessie eerder een stimulans dan een beletsel oplevert: “SaaS floreert naarmate de budgetten voor bedrijfssoftware meer knellen en meer naar ‘slanke’ alternatieven wordt gezocht. Het on-demand-model wint al zo’n tien jaar terrein, maar de groei in populariteit is eigenlijk pas sinds 5 jaar significant. (...) Aanvankelijke zorgen over beveiliging, datacommunicatiekostenen beschikbaarheid zijn bij veel bedrijven verminderd.” Het tempo waarin SaaS terrein wint, verschilt per toepassingsgebied. De groei is het sterkst in ‘horizontale’ toepassingen, die dus min of meer in alle bedrijven zijn te verwachten. Voorbeelden daarvan zijn kantoorsuites, samenwerking rond content (CCC) en klantrelatiemanagement (CRM). Ten aanzien van kantoortoepassingen voorziet Gartner een bijna-verviervoudiging van de SaaS-omzetten, van 136 miljoen euro in 2008 naar 512 miljoen dit jaar. SaaS-toepassingen voor Content, Communications and Collaboration groeien naar verwachting van Gartner met 16 procent. Dat is in vergelijking met CCC en CRM niet veel, maar gezien de omvang van deze markt – 2,5 miljard dollar in 2009 – betreft het toch een majeure verschuiving. De mate waarin SaaS wordt opgepakt voor ERP (bedrijfsprocesbesturing) en SCM (ketenbeheer) wisselt volgens Gartner sterk in samenhang met de complexiteit van de deelprocessen. Als het aankomt op kernprocessen, zoals productie en operations, dan zal de SaaS-component voorlopig waarschijnlijk niet veel meer dat 1 procent belopen. Maar de IT-ondersteuning van personeelszaken en inkoop zouden naar waarde gerekend in 2013 weleens voor 18 respectievelijk 30 procent SaaS-gebaseerd kunnen zijn. Als factoren die bedrijven aanmoedigen om de overstap richting SaaS te wagen, noemt Mertz de snelle invoerbaarheid van de oplossingen, het geringe appel op inzet van de interne IT-organisatie, de lage aanloopkosten en daarmee samenhangende korte terugverdientijd. Toenemend aanbod, ook van gevestigde aanbieders, verhoogt de legitimiteit van SaaS, stelt Mertz. Ook zouden bedrijven zich volgens Mertz tot SaaS verleid weten, omdat het de verantwoordelijkheid voor de continuïteit en het onderhoud verschuift naar de externe partij. [Een opmerkelijke observatie, daar het evenzeer zou kunnen gelden als reden tot terughoudendheid.]Als reden om SaaS nog even uit te stellen, signaleert Mertz bezorgdheid over de data- en toegangsbeveiliging, een ‘gepercipieerd’ gebrek aan mogelijkheden om te differentieren (in proces en functionaliteit), zorgen over schaalbaarheid, zorgen over de standvastigheid van SaaS-provider en het nog niet afgeschreven zijn van investeringen in eigen oplossingen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in