Datagedreven werken: 5 tips en 1 waarschuwing
Tip 1: Stel doelen voor datagedreven werken
Datagedreven werken is een middel, geen doel op zich. Data kan een organisatie helpen kosten te besparen, de tevredenheid van medewerkers te verhogen, de dienstverlening te verbeteren of de productie op te schroeven. Bepaal daarom allereerst wat je wilt bereiken en kijk daarna welke data je daarvoor nodig hebt. Dit kan met een Data Intelligence Analysis.
Tip 2: Begin met een kleine dataset
Je organisatie hoeft niet volledig datagedreven ingericht te zijn om te kunnen profiteren van de voordelen. Wacht niet tot je veel of perfect georganiseerde data tot je beschikking hebt, maar begin klein. In een proeftuinomgeving kun je al experimenteren met data science. Zoek kleine applicaties of specifieke processen om die met data te verbeteren.
Tip 3: Betrek de business vanaf dag één
Datagedreven werken staat en valt bij betrokkenheid van de business. Betrek ze daarom actief in het proces. Dit kun je doen door te werken in korte agile sprints. Zo laat je elke paar weken de business de toegevoegde waarde van data zien. Vergeet ook niet het C-level te betrekken. Wil je naar een volledig datagedreven organisatie? Denk dan na over het aanstellen van een chief data officer.
Tip 4: Gebruik data om te voorspellen
Bij werken met data wordt vaak het gezegde ‘meten is weten’ aangehaald. Maar datagedreven werken gaat eigenlijk een stap verder. Je wilt met ingebouwde intelligentie kunnen voorspellen. Welke bewegingen gaat de markt maken en met welke acties kun je daarop inspelen? Slimme inzichten stellen je in staat betere besluiten te nemen en commercieel succesvoller te worden.
Tip 5: Laat je begeleiden door een ervaren specialist
Voorheen kon je volstaan met het aanschaffen van een nieuw dataplatform. Maar door de snelle technologische ontwikkelingen is er naast de techniek ook expertise nodig. Zorg er daarom voor dat je begeleiding krijgt van een ervaren dataspecialist.
Waarschuwing: vergeet de mens niet
Dataplatformen kunnen diepgaande inzichten opleveren, maar daarmee ben je er nog niet. Deze data moeten wel bij de mens gebracht worden. Een mogelijkheid hiervoor is het bouwen van een data community, waardoor medewerkers zich thuis gaan voelen in het data dashboard. Zo maken organisaties de toegevoegde waarde van data voor alle medewerkers inzichtelijk.
Nieuwsgierig naar de bevindingen van Cegeka en Newcom Research & Consultancy? Klik hier om het onderzoeksrapport te downloaden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee