Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatwerk dankzij standaardisatie: de kracht van architectuur in IT

Standaardisatie wordt vaak gezien als beperkend, omdat het impliceert dat men niet in staat is om iets unieks of onderscheidends te doen. Maar als we beter met elkaar in gesprek gaan en naar elkaar luisteren, blijkt er eigenlijk altijd wel een standaard te zijn. Dit geldt ook voor outsourcing, waarbij expertise wordt ingehuurd of werkzaamheden worden uitbesteed. Vaak denken we dat onze situatie speciaal is of dat het nog nooit eerder is gedaan.

Maar als we het abstract genoeg benaderen of de details weglaten, blijkt er toch altijd een standaard te ontdekken te zijn, zelfs bij zeer complexe problemen. Bijvoorbeeld, voor een bepaald type workload wordt altijd Azure gebruikt en in een ander geval wordt er vaak voor een specifieke configuratie gekozen.

In werkelijkheid biedt standaardisatie dus juist ruimte voor maatwerk. Het stelt ons in staat om ons te concentreren op wàt we willen bereiken, in plaats van hoe we het moeten doen. Standaardisatie geeft richting en kaders, en wanneer dit goed wordt vastgelegd in de architectuur, kan het de vooruitgang juist versnellen in plaats van vertragen. We hoeven niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden. We weten wat we kunnen verwachten, waar we rekening mee moeten houden en waarmee juist niet.

Bij het begeleiden van overgangen in outsourcingstrajecten ligt voor ons de uitdaging in het beantwoorden van vragen zoals: Hoe werken we? Welke keuzes maken we? Hebben we hier beleid voor? Waar willen we naartoe? Tijdens een transitie kunnen we deze vragen beantwoorden en samen invullen, zodat we met elkaar de leverancier- en klantstandaarden kunnen afspreken. We komen overeen wat we doen als de klant X zegt, en wat we van elkaar verwachten. We maken afspraken over beschikbaarheid, disaster recovery en tegen welke scenario’s de klant beschermd wil zijn. Als leverancier beoordelen hoe de gemaakte keuzes en diensten passen in dat plaatje en waarom dit goede keuzes zijn.

Het resultaat van deze samenwerking is vaak een eenvoudig overzicht waarin de taal van de klant wordt vertaald naar wat de leverancier doet en welke bescherming dit biedt. Vaak wordt er de fout gemaakt om te veel in de technische details te duiken, terwijl de klant juist een leverancier wil inschakelen om hen te ontzorgen op het gebied van techniek. Natuurlijk willen we begrijpen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en waarom dit goede keuzes zijn, maar in feite willen we een menukaart hebben die goed aansluit bij onze behoeften, risicovoorkeur en eisen. Deze menukaart is de architectuur, en de keuze daarin is aan ons.

Architectuur maakt deze menukaart mogelijk. Door op zoek te gaan naar gemeenschappelijke delers, functionaliteit te identificeren en daar techniek aan te koppelen, kunnen we ontzorgen en richtlijnen bieden, zowel aan de klantzijde als aan de leverancierszijde. We motiveren, enthousiasmeren, overtuigen, maar luisteren ook én weten wanneer het tijd is om de standaarden te verbeteren.

Het geeft de architecten in mijn team enorm veel voldoening om zich te richten op maatwerk, op die speciale projecten, op die unieke doelen, in plaats van zich bezig te houden met het draaiende houden van de hele operatie. Daarvoor hebben we immers standaarden, maar het echte interessante werk ligt in de toekomst, waar we kunnen innoveren en nieuwe oplossingen kunnen creëren. - Willem Jan de Groot, Manager Lead & Technisch Achitecten bij Cegeka

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in