Tech in 2 minuten: Wat is Customer Analytics?
Wat is Customer Analytics?
Het proces waarbij inzichten uit klantendata worden gebruikt om beslissingen te nemen wordt Customer Analytics genoemd. Customer Analytics wordt voornamelijk gebruikt om de meest winstgevende klanten te identificeren, aan te trekken en te behouden.
Wat kun je met Customer Analytics?
Elk bedrijf heeft gigantische hoeveelheden klantdata beschikbaar waarmee een klantbeeld opgemaakt kan worden. Met een klantbeeld heb je inzicht in het koopgedrag en de interacties van klanten met je merk. Met zulke inzichten kan je gericht acties ondernemen om je dienstverlening te verbeteren en meer omzet te genereren. Immers, als je je klant goed kent is het eenvoudiger om een gepersonaliseerde aanbieding te doen, attenties te sturen aan actieve klanten en het activeren van slapende klanten met een kortingscode.
Wat zijn de productspecificaties of waar bestaat de oplossing uit?
Customer Analytics bestaat uit klantdata, een modern dataplatform (voor de analyse van de klantdata) en een dashboard (voor de weergave van de inzichten uit de analyse).
Hoe werkt Customer Analytics?
Met de beschikbare klantdata kan je een dataplatform voeden om deze data te analyseren. Cegeka analyseert klantdata onder andere op basis van het RFM-model. RFM staat voor recency, frequency en monetary. Met andere woorden: wanneer deed iemand een aankoop, hoe vaak kocht deze persoon iets en hoe hoog was het bedrag dat werd besteed? Uit de analyse door het dataplatform rolt een lijst waarop de ideale klant staat, bij welke groep je de meeste kans hebt op meer bestedingen en welke klant slaapt en dreigt af te haken.
Wat levert Customer Analytics een bedrijf op?
Met de verkregen inzichten uit Customer Analytics kan een bedrijf onder meer:
- Klantbelevingen verbeteren;
- Klantverlies minimaliseren;
- Klantloyaliteit vergroten;
- Klantenwerving optimaliseren;
- Klantbestedingen vergroten.
Hoe onderscheidt de Customer Analytics zich van de concurrentie?
Bij Cegeka kijken we naar wat de mens kan realiseren met data, dit doen we in nauwe samenwerking met het marketingteam, accountmanagers en de commerciële binnendienst van onze klanten. Door samen te kijken welke acties en inzichten gewenst zijn, maken wij onze Customer Analytics bouwblokken op maat en zorgen we dat de inzichten bijdragen aan de gehele organisatie. Dit leidt tot een gebruiksvriendelijk dashboard dat de medewerkers helpt om de juiste klanten op het juiste moment te benaderen. Zo bereiken onze klanten meer met hun reeds beschikbare data.
Wat zijn de voordelen van Customer Analytics?
Met een modern dataplatform behaal je de resultaten uit vraag 5 in minder tijd. De analyses zijn gefocust op bedrijfs- en omzetgroei en maken het mogelijk om beter onderbouwde bedrijfsbeslissingen te nemen. Hoewel er vaak een vorm van kunstmatige intelligentie aan te pas komt, met name als het gaat om voorspellende analyses, neemt de computer de plek van de mens niet in. Inzichten uit data zijn slechts een hulpmiddel. Maak je er goed gebruik van, dan vergroot je de efficiëntie en effectiviteit van de marketing- en salesinspanningen enorm.
Zijn er ook nadelen?
Wereldwijd worden steeds strengere wettelijke eisen gesteld aan het verzamelen en beschermen van data en daarnaast willen consumenten meer controle over hun eigen gegevens en geven minder vaak toestemming om data te gebruiken. Dit vinden wij een heel goede verschuiving, maar dat maakt het natuurlijk lastiger om inzichten te krijgen op persoonlijke basis.
Is er nog iets anders, opvallends te melden?
De krapte op de arbeidsmarkt raakt veel bedrijven. Daarom zoeken veel bedrijven andere manieren om hun doelstellingen te realiseren. Groeien door het slim inzetten met data, is de nummer één reden waarom bedrijven op customer analytics inzetten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee