Overslaan en naar de inhoud gaan

Verander succesvol met de 9-staps Veranderaanpak

Effectief verandermanagement is niet eenvoudig. Daarom ontwikkelde Conclusion Consulting de 9-staps Veranderaanpak. Deze aanpak leidt je in vier fasen naar een succesvol veranderingsresultaat.

Bewustwordingsfase
In de Bewustwordingsfase staat het creëren van draagvlak voor de verandering centraal. Vanuit een gezamenlijk gecreëerd beeld van de eindsituatie krijg je als organisatie zicht op de verandersituatie. Deze fase omvat drie stappen.

Stap 1: Activeer de leidende coalitie
Verandering zorgt voor onrust en onzekerheid. Het is daarom essentieel dat senior managementleden de verandering omarmen en uitdragen. Zij hebben autoriteit en acteren als ‘stuurgroep van de verandering’. Hun doel: inspireren, faciliteren en stimuleren van de verandering.

Stap 2: Stel de verandervisie en -doelen op
Als de leidende coalitie eigenaar is van de verandering, is het belangrijk de verandering uit te dragen naar de rest van de organisatie door middel van een gemeenschappelijke verandervisie. Met veranderdoelen waar de leidende coalitie zich aan committeert. Deze doelen helpen medewerkers bij het begrijpen van de gewenste eindsituatie en het meetbaar maken van de voortgang.

Stap 3: Conclusion Advanced Readiness Scan
Voordat de organisatie zich volledig richt op het behalen van de veranderdoelen, toetsen we het verandervermogen met de Conclusion Advanced Readiness Scan. Deze scan geeft inzicht in het huidige adoptieniveau en de veranderbereidheid binnen de organisatie.

Activeringsfase
Na het activeren van de leidende coalitie en het opstellen van de verandervisie, is het belangrijk om de rest van de organisatie mee te krijgen middels de zogenoemde Activeringsfase. Dit verloopt in vier stappen:

Stap 4: Activeer het verandernetwerk
We bouwen het verandernetwerk op en activeren dit. Het verandernetwerk bestaat uit de leidende coalitie, het uitvoerende veranderteam en de ambassadeurs van de verandering. Het netwerk richt zich vooral op het tijdig informeren van de organisatieniveaus.

Stap 5: Identificeer en plot de stakeholders
Verandermanagement draait om het zo goed mogelijk managen van de stakeholders. Het is noodzakelijk om te weten welke stakeholders (on)zichtbaar bij de verandering betrokken zijn. Dit doe je door stakeholders te identificeren en door ze te plotten op een stakeholderradar. Deze informatie biedt input voor het communicatieplan, de veranderinterventies en het trainingsplan.

Stap 6: Analyseer de veranderimpact
Wanneer de stakeholders in beeld zijn, bepalen we het bereik van de verandering door te kijken naar de impact op iedere (sub)groep, de organisatiestructuur, bestaande processen, werkwijzen en rollen. Deze gedetailleerde Change Impact Analyse vormt de basis voor het stakeholdermanagement en het trainingsplan.

Stap 7: Stel het communicatieplan en interventies op
Het communicatieplan vormt het hart van verandermanagement. Het plan bestaat uit een overzicht van communicatiemiddelen die worden ingezet in de tijd én per doelgroep. Specifiek afgestemd op de stakeholders wordt er zorggedragen voor het informeren van de doelgroep, ondersteuning bij weerstand, het betrekken van medewerkers in de verandering en het geven van feedback.

Leer- en ontwikkelfase
In de Leer- en Ontwikkelfase is het essentieel om doelgroepen te ondersteunen bij het verkrijgen van noodzakelijke vaardigheden.

Stap 8: Stel leerdoelen en trainingen op
Deze stap gaat in op de leerdoelen die horen bij de verandering – specifiek voor alle geïdentificeerde stakeholdergroepen. De leerdoelen en trainingen worden opgenomen in het trainingsplan. Het doel: het verschil tussen de huidige en gewenste situatie dichten.

Borg- en verbeterfase
Mensen vallen na verloop van tijd deels terug in oude patronen. De Borg- en Verbeterfase richt zich op het inbedden van de nieuwe, gewenste manier van werken.

Stap 9: Meet de voortgang op de veranderdoelen en het beoogde effect
In deze laatste stap meten wij het behaalde resultaat. Dit geeft inzicht in de noodzaak van eventuele bijsturing tijdens de verandering.

Meer informatie?
Lees hier meer over de 9-staps Veranderaanpak van Conclusion Consulting.

Over Conclusion Consulting
Conclusion Consulting is onderdeel van het veelzijdige Conclusion ecosysteem. Wij zijn een energieke consultancy club die opereert in een (digitale) wereld die iedere week weer anders is. Veranderen zit dus in ons bloed. We weten wat het vraagt. Van de techniek, maar zeker ook van mensen. Wij zorgen ervoor dat jouw digitale transformatie geen abstracte expeditie, maar een behapbaar traject wordt.

Door Thom Nierop en Alexandra Bul

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in