Voor welke uitdagingen staat directeur Marc de Beer?
Hoe ziet in een paar woorden jouw dag als directeur bij een technologiebedrijf eruit?
Elke ochtend hebben we met het Management Team een dagstart waarin we bespreken wat er speelt, wat er vandaag af moet en of we elkaars hulp ergens bij nodig hebben. Voorafgaand aan de dagstart heb ik echter vaak al een aantal calls over lopende projecten. De rest van de dag is heel divers; van afspraken met medewerkers, klanten, sollicitanten, partners tot aan het werken aan aanbestedingen, offertes of andere stukken die af moeten. En ergens tussendoor moet natuurlijk ook nog de berg met mail verwerkt worden.
Hoe ben je ooit in de IT terecht gekomen?
Vroeger wilde ik totaal wat anders; bakker worden of de commerciële economie in. Uiteindelijk ben ik Business Informatica gaan studeren en kwam ik aan een stageplek in de IT bij een organisatie die verantwoordelijk was voor de ICT in de wijk- en buurtcentra in Tilburg. Daarna ben ik bij een klein managed service bedrijf gaan werken waar ik in 11 jaar tijd doorgegroeid ben van engineer naar product manager. 11 jaar geleden maakte ik vervolgens de overstap naar het ecosysteem van Conclusion, waar ik binnen een van de bedrijven ben begonnen als Service Manager en uiteindelijk 5 jaar geleden ben doorgegroeid als directeur van Conclusion Mission Critical (een van de bedrijven binnen het Conclusion ecosysteem).
Wat maakt deze rol uitdagend / tegen welke uitdagingen loop je aan?
Toen Conclusion Mission Critical in 2017 ontstond uit verschillende bedrijven binnen het Conclusion ecosysteem, startten we met 56 medewerkers voor een tweetal klanten. De afgelopen 5 jaar hebben we dit uitgebouwd naar een bedrijf van ruim 180 medewerkers en een tiental klanten. Fantastisch natuurlijk, maar ook hard werken. De groei van de organisatie, nauw met elkaar blijven samenwerken, behoud van de informele familiaire cultuur, en het behoud van heldere korte communicatielijnen, terwijl onze IT-dienstverlening 24/7 doorgaat en geen seconde stil mag liggen, zijn uitdagingen waar wij als groeiend bedrijf mee te maken hebben. Hier besteden we veel aandacht aan en gezamenlijk zoeken we altijd naar de meest efficiënte en effectieve oplossingen. De organisatie op afstand besturen de afgelopen corona jaren heeft het niet gemakkelijker gemaakt om die samenwerking en optimalisatie volledig te benutten.
Neem daarbij ook nog de huidige arbeidsmarkt waarin het de uitdaging blijft om medewerkers te vinden die passend zijn bij onze cultuur en voor de functie in ons bedrijfskritische IT werkveld. Volop uitdagingen dus.
In hoeverre speelt ICT binnen jouw organisatie een bedrijfskritische rol?
Bedrijfskritische IT is het hart van ons bestaan. Wanneer de IT-voorzieningen voor onze klanten het niet (goed) doen, dan raakt dat zowel de klant als ook direct onze maatschappij. Niet alleen de IT van onze klanten is daardoor kritisch, ook onze eigen IT-voorziening is van kritisch belang. Denk hierbij aan 24/7 monitoring, telefonie en andere tools waardoor wij het werk voor onze klanten zo goed mogelijk kunnen uitvoeren waardoor de bedrijfskritische processen van onze klanten functioneel beschikbaar blijven.
Heb je ook overwogen om bij een eindgebruiker te gaan werken (waarom niet)?
De bedrijven waarvoor ik heb gewerkt zijn min of meer allemaal dienstverlenende bedrijven geweest die de IT voor de klanten managen. Ik heb hier niet bewust voor gekozen, maar de diversiteit aan mogelijkheden bij een dienstverlenend bedrijf en het werken voor meerdere klanten geven mij wel de meeste energie. Binnen Conclusion Mission Critical en het gehele ecosysteem zijn er nog volop kansen voor mij waar ik veel energie van krijg.
Hoe is het om dicht bij het vuur te zitten en altijd up-to-date te moeten zijn over ontwikkelingen in de IT?
Dat is en blijft uitdagend, maar ook heel leuk! Juist ook omdat de IT-wereld heel snel verandert. Daar wil je ook wat mee binnen de eigen organisatie en naar je klanten toe, maar wel op een zodanige manier dat de IT veilig en met zekerheid door blijft draaien. We leveren ten slotte de Mission Critical dienstverlening die het 24/7 moet doen. Het invoeren van nieuwe ontwikkelingen en toepassingen gebeurt daarom ook nauwkeurig.
Gebruiken jullie de oplossingen die aan klanten worden geleverd ook zelf binnen jullie eigen organisatie?
Ja en nee. Ik ben fervent voorstander van “eat your own dogfood”. Daar waar we de standaardproducten en tooling inzetten zoals service management tooling, monitoring, public cloud gebruiken we dat zeker zelf ook. Veel van onze klanten hebben echter ook nog een groot deel maatwerk vanuit de diverse klant specifieke functionaliteiten. Die ondersteunen we natuurlijk ook, maar de oplossingen die we daarvoor inzetten zijn niet inzetbaar voor onze eigen bedrijfsvoering.
Welke technologische ontwikkeling heeft grote invloed gehad op je loopbaan?
In de afgelopen 25 jaar dat ik in de IT actief ben is er veel veranderd. In mijn jeugd weet ik nog dat mijn vader vanuit zijn werk een computer mocht lenen. Dat was een magisch ding, maar als je vandaag de dag kijkt naar de snelheid waarmee iedereen tegenwoordig een computer heeft, hoe dit digitaal aan elkaar geknoopt is en hoe we daarmee dag en nacht bereikbaar zijn dan is het snel gegaan. Door de digitalisering kunnen we tegenwoordig echt niet meer zonder IT-middelen, die 24/7 de juiste functionaliteiten moeten kunnen bieden voor eindgebruikers. We zijn de afgelopen decennia echt van nauwelijks IT-componenten naar IT als water uit de kraan gegaan.
Kun je iets vertellen over jouw IT-strategie ten aanzien van Conclusion Mission Critical?
Daar waar je bedrijfskritische diensten levert die altijd functioneel beschikbaar moeten zijn, verander je het liefst zo min mogelijk. In de snel veranderende IT-wereld is dat echter geen optie. In onze IT-strategie wordt het in de komende jaren belangrijk om in hybride vorm Mission Critical diensten aan te kunnen bieden dus zowel op een on-premise platform als ook via de Public Cloud. Daarbij zijn we ervan overtuigd dat door de vele diverse SaaS- en applicatieoplossingen en opkomst van DevOps teams integratie en regie over de complete functionele ketens steeds belangrijker wordt. De inzet van end-to-end functionele ketenmonitoring in combinatie met service integratie is daarmee ook zeer belangrijk. Tel dit op bij het leveren van IT voor OT-omgevingen, waarbij dit voorheen twee heel gescheiden werelden waren die je nu meer naar elkaar toe ziet komen, maakt dat we genoeg potentieel zien voor klanten om onze toegevoegde waarde te kunnen leveren in de komende jaren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee