Overslaan en naar de inhoud gaan

Een mensgerichte aanpak bij bedrijfstransformatie

De manier waarop bedrijven hun cultuur ontwikkelen en onderhouden verandert. Vroeger was de bedrijfscultuur eerder gericht op werken in een kantoor. In de huidige ‘doe-alles-overal’-economie is deze aanpak niet langer geschikt voor het beoogde doel.

Uit onderzoek van EenVandaag in 2021 gaf 88 procent van de consumenten aan dat ze ook na corona graag wilden blijven thuiswerken. Twee jaar later is dat percentage redelijk vergelijkbaar: 85 procent wil graag een vorm van thuiswerken. Slechts 15 procent wil altijd naar de fysieke werkplek. Hieruit blijkt dan ook duidelijk dat een cultuur vandaag de dag minder te maken heeft met locatie. We kunnen het beter zien als een reeks gedeelde waarden en normen die mensen en prestaties centraal stellen. Het is zelf zo dat zakelijk succes er vanaf kan hangen.

Deze op waarden gebaseerde, mensgerichte aanpak moet op alle gebieden van het bedrijf van toepassing zijn – van empathische leiders die het goede voorbeeld geven tot het ontwerpen van responsieve en betrouwbare technologie die de ervaring van de werknemer vooropstelt.

Dus hoe creëer je een consistente, soepele en veilige ervaring, ongeacht waar je werknemers werken? En nog belangrijker: hoe draagt dit bij aan het opbouwen, behouden en ontwikkelen van bedrijfswaarden en cultuur?

Een empathische cultuur opbouwen met intelligentie
Het antwoord ligt in het ontwikkelen van een intelligente en zorgzame werkomgeving die werknemers in staat stelt om slimmer te werken en zowel op professioneel als persoonlijk vlak te groeien. Bedrijfsleiders moeten zich bewust zijn van de psychologische verschuiving die heeft plaatsgevonden voor werknemers, waarbij ze thuiswerken of op kantoor afhankelijk van wat het beste past bij hun individuele behoeften.

Natuurlijk speelt technologie een cruciale rol doordat het een werkomgeving creëert die meer consistentie en personalisatie biedt, ongeacht de locatie. Bedrijven kunnen oplossingen implementeren om dit te stimuleren, zoals een betere hybride vergaderervaring die zich richt op het creëren van intuïtieve, menselijke interacties of de efficiëntie verhoogt bij eenvoudige taken zoals het maken van aantekeningen.

Een individuele aanpak kan ook zorgen voor een meer gelijkwaardig en divers personeelsbestand. Het stelt bestaand talent in staat om te werken op een locatie en in een omgeving die het beste bij hen past. En het biedt kansen voor bedrijven om nieuw en divers talent aan te trekken en een cultuur te creëren die nieuwe perspectieven en vaardigheden inbrengt – dankzij de flexibiliteit om talent te zoeken zonder strikte criteria zoals een specifieke permanente locatie.

Een cultuur gedreven door digitale transformatie
Voor veel bedrijven hangt deze verschuiving naar een op mensen gerichte cultuur samen met transformatieprojecten die zij de afgelopen jaren hebben uitgevoerd, waarbij aanpassing essentieel was om te overleven. Deze periode van transformatie heeft het belang benadrukt van betrokken medewerkers bij het realiseren van succesvolle veranderingen. Onderzoek van Dell Technologies toont aan dat 3 op de 4 bedrijfsleiders hun mensen als hun belangrijkste ‘asset’ beschouwen. Maar nog meer medewerkers voelen zich onderschat in hun rol bij het uitvoeren van transformatieprojecten door hun bedrijven.

Deze kloof moet worden overbrugd, want een positieve bedrijfscultuur berust erop dat mensen voelen dat ze deel uitmaken van een gemeenschap die wordt gehoord en gewaardeerd. Als je dit goed doet, creëer je een omgeving die niet alleen de productiviteit verbetert, maar ook creativiteit bevordert en helpt bij het aantrekken en behouden van talent. We weten dat het creëren van een succesvolle werkomgeving op afstand meer vereist dan alleen de juiste technologie. Ook hier draait het om investeren in mensen.

Het kantoor speelt nog steeds een belangrijke rol bij het opbouwen van een bedrijfscultuur; aangezien er altijd momenten zullen zijn waarbij samenwerking in person de beste optie is. Je kunt de waarde die we allemaal halen uit menselijk contact niet vervangen, maar toekomstige bedrijfsculturen worden opgebouwd in een hybride wereld waarin technologie en innovatie een cruciale rol zullen spelen.

Wat altijd waar is geweest, blijft waar: een succesvolle cultuur is gebouwd op een collectieve set van waarden en gedragingen. Het verschil in de huidige wereld is dat technologie iedereen een gelijke kans geeft om te participeren en hun volledige potentieel te bereiken – een win-win situatie voor individuen en hun werkgevers. De uitdaging voor bedrijfsleiders is ervoor zorgen dat technologie de cultuur faciliteert maar niet bepaalt – dat ligt nog steeds in handen van mensen.

Door: JG Pons, SVP and GM van Dell EMEA Client Solutions

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in