Het enorme digitale potentieel van de publieke sector
De realiteit is dat de publieke sector nog altijd achterblijft bij de particuliere sector, zowel voor wat betreft de acceptatie van technologie als de beschikbaarheid van technologische vaardigheden. Burgers en diensten profiteren nog niet optimaal van het enorme potentieel van de digitale wereld. Recent onderzoek toont aan dat 40% van de organisaties in de publieke sector niet over de benodigde vaardigheden beschikt om zich aan te passen aan digitale transformatie. Daarnaast heeft 41% te maken (gehad) met een intern gebrek aan vaardigheden wanneer ze wilden migreren naar een cloudoplossing.
Om dit te realiseren zijn er al enkele ideeën en initiatieven gepresenteerd. Zo heeft de Europese Commissie onlangs - als onderdeel van het REPowerEU-initiatief - een verhoging van 40% naar 45% voorgesteld van de doelstelling voor hernieuwbare energie in 2030. Dit stimuleert een milieuvriendelijker benadering van energie en een groter gevoel van autonomie over hulpbronnen. Maar opvallender is de nadruk op skills leadership binnen technologie: die is essentieel om deze transformatieve programma’s uit te rollen. Of het nu gaat om een energietransitie, vernieuwing van het zorgstelsel of een upgrade van de infrastructuur voor overheidsdiensten, tegenwoordig is de investering in technologie slechts de eerste stap. Zonder de vereiste vaardigheden (bijvoorbeeld data-analyse, automatisering van bedrijfsprocessen en digitale marketing) om deze initiatieven te implementeren, ondersteunen en innoveren, verliezen ze veel van hun waarde.
Dit is dan ook waar we het meeste gevaar lopen: bij het uitvoeren van deze ideeën. De maatschappelijke wederopbouw is gebaseerd op technologie en ons vermogen hiermee te werken. Terwijl organisaties uit de particuliere sector prioriteit geven aan de adoptie van digitale oplossingen, zijn er zorgen dat de publieke sector - ondanks alle inspanningen en ambitieuze doelstellingen - achterop dreigt te raken.
Dicht de skills gap door samenwerking
Om deze groeiende adoptiekloof aan te pakken en het volledige potentieel van digitale transformatie te realiseren, is het noodzakelijk dat er sectoroverschrijdend wordt samengewerkt. Organisaties uit de particuliere sector moeten samenwerken met overheden om ervoor te zorgen dat technologie en vaardigheden binnen de publieke sector maximaal worden benut.
Het adopteren van technologie is slechts het topje van de ijsberg. Als die technologie eenmaal aanwezig is, moeten de mensen die in de publieke sector werken de vaardigheden hebben om die te kunnen gebruiken. Momenteel is het enorm lastig om de juiste expertise te vinden – er wordt zelfs geschat dat er tegen 2030 maar liefst 85 miljoen banen onvervuld zullen blijven. Slechts 28% van de beroepsbevolking volgt op dit moment opleidingsprogramma’s om hun vaardigheden te vergroten. Het is dus noodzakelijk dat medewerkers die op dit moment in de publieke sector werken opgeleid worden om nieuwe technologie te gebruiken. Bedrijven uit de particuliere sector - die meer tijd en ervaring hebben - kunnen hun expertise delen om dit proces te versnellen.
Hoewel deze overdracht van vaardigheden tussen sectoren een kortetermijnoplossing is, is het op de lange termijn belangrijk dat de publieke sector een leercultuur creëert. Momenteel zegt slechts 56% van de werkgevers dat zij beschikken over alle of een deel van de vaardigheden die ze nodig hebben in de digitale toekomst. Gezien de cruciale rol die technologie in onze toekomst speelt, zou dit cijfer veel hoger moeten zijn. Om veranderingen te kunnen bijbenen, zijn continue leer- en bijscholingsprogramma’s nodig die gericht zijn op het verbeteren van de vaardigheden van de medewerkers en het delen van de beschikbare vaardigheden.
De vraag is: waar vinden we de tijd voor dit continue leerproces? De sleutel is om medewerkers in staat te stellen te leren in de dagelijkse flow van het werk. Zodra ze een training hebben gevolgd over het gebruik van technologie, moeten intuïtieve leerplatforms beschikbaar worden gesteld waarmee ze deze kennis direct in de praktijk kunnen brengen. Daarnaast moeten medewerkers - zodra ze basiskennis hebben - de mogelijkheid krijgen om vragen te stellen en hier snel antwoord op te krijgen. De platforms bestaan al; het is dus aan de werkgever om deze aan te schaffen en in te zetten. Bij Dell Technologies bieden we verschillende oplossingen die de digitale vaardigheden van onze medewerkers helpen verbeteren, waaronder onze IT-transformatie-training. Deze helpt professionals met het ontwikkelen van vaardigheden om hun IT-knowhow te vergroten en datacenter-skills voor het digitale tijdperk te leren.
Continu leren is een must naarmate het innovatietempo toeneemt. De recente lancering van de European Health Data Space liet zien hoe de publieke sector - als er nauw wordt samengewerkt met de particuliere sector - kan innoveren en toonaangevend kan zijn in zowel data als in digital. Laten we die trend voortzetten, expertise delen en veerkrachtige economieën, samenlevingen en een digitale toekomst realiseren. We hebben de technologie. Nu de kennis van onze mensen nog!
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee