De vier belangrijkste obstakels bij een digitale transformatie
Obstakel 1: Het opstellen van de juiste data-strategie
Organisaties worstelen vaak met het managen van een samenhangende data-strategie die steeds complexer wordt door data gravity en een verouderde opslag van data. Het is noodzaak om tijdens een digitale transformatie deze strategie verder te ontwikkelen en optimaliseren. Dit omdat een digitale transformatie constant in beweging is, en het dus van belang is om up-to-date te zijn.
Het verplaatsen van (opgeslagen) data brengt mogelijke risico’s met zich mee – risico’s en gevolgen die impact hebben opafdelingen binnen een organisatie. Maar er is een manier om deze risico’s te omzeilen en de benodigde samenhangende strategie te ontwikkelen. De Boer: “Juist nu moeten IT-managers en de desbetreffende afdelingen binnen een organisatie de handen ineen slaan. Samen kunnen ze de transitie succesvol laten verlopen” Een succesvolle interne samenwerking is van groot belang om de digitale transformatie te laten slagen, aangezien er zo voor gezorgd wordt dat iedereen op de hoogte is van ontwikkelingen binnen een bedrijf. Daardoor kunnen bepaalde risico’s per afdeling beter in kaart worden gebracht.
Obstakel 2: De verwerking en opslag van grotere hoeveelheden data
Het gebruik van AI (artificial intelligence) door bedrijven is inmiddels uit de beginfase en klaar voor de volgende stap: de daadwerkelijke productie. Echter, er ontstaan ook uitdagingen tijdens deze fase. Bedrijven worstelen regelmatig met een gebrek aan AI-vaardigheden binnen hun teams. Daarnaast kunnen opslagsystemen de hoeveelheid data die AI met zich meebrengt vaak niet aan. Ze zijn niet in staat om de grote hoeveelheid data met de bestaande technologie-infrastructuur te verwerken. Het lukt dan dus ook niet om de data om te zetten in acties en de benodigde inzichten er uit te halen.
Wat moet er worden aangepast om ervoor te zorgen dat de systemen de data wel aankunnen? Stroom en koeling zijn twee belangrijke en uitdagende factoren voor bestaande datacenterinfrastructuren,” legt De Boer uit. “Deze uitdagingen dwingen de IT tot herarchitecturering die datavoorzieningsbarrières wegneemt. Daarnaast biedt het ruimte aan gedistribueerde workflows die variëren per deelnemer, toepassing, informatie en locatiespecifieke behoeften.”
Obstakel 3: Data veilig houden
Sinds men begonnen is met massaal data te verzamelen, is het beveiligen van data een uitdaging geweest. Met de ontwikkeling van de technieken zoals AI wordt het risico op datamisbruik vergroot. Het lukt bedrijven nog steeds niet altijd om data juist te beveiligen omdat vaak een verouderd beveiligingssysteem wordt ingezet waar hackers gemakkelijk toegang tot hebben. Cybercriminaliteit kostte organisaties wereldwijd jaarlijks zelfs meer dan 6 biljoen euro.
Juist voor cybercriminaliteit zijn oude IT-systemen interessant. Voor bedrijven is het dus noodzaak dat deze (oudere) systemen opnieuw ingericht worden zodat ze de juiste bescherming bieden. Patching speelt hierin een rol, maar er moet vooral worden nagegaan op welke manier de systemen gebouwd zijn, zowel fysiek als digitaal. Dit gaat verder dan enkel technologie: als organisaties cybercriminaliteit tegen willen gaan moeten zij nagaan op welke manier ze intern samenwerken en goed naar hun processen kijken. Vanuit die inzichten moet een vernieuwd (en verbeterd) beveiligingssysteem ontwikkeld worden. Een systeem dat bestand is tegen cybercriminaliteit en waar data binnen de organisatie goed beveiligd kan worden.
Obstakel 4: Adequaat reageren op calamiteiten
Tegenwoordig wordt er van bedrijven meer gevraagd dan enkel bezig te zijn met winstgevendheid. Het is voor bedrijven anno 2021 onmisbaar geworden om ook een crisisstrategie te ontwikkelen. Het adequaat kunnen reageren op calamiteiten is niet meer weg te denken uit een bedrijfsbeleid. Het vierde obstakel heeft dan ook te maken met de vergrote kans op een crisis binnen de samenleving die mogelijk impact kan hebben op organisaties.
Een voorbeeld van dit obstakel is de uitbraak van COVID-19. Organisaties werden gedwongen om flexibel te zijn en om de mogelijkheid aan te bieden om op afstand te werken. Bedrijven heroverwegen in tijden als deze de bedrijfscontinuïteit en hun aanpak omdat infrastructuurteams verantwoordelijk zijn voor het zorgen dat de diensten in de lucht blijven. Het op orde hebben van een crisisbeleid is daarin onmisbaar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee