Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe ga ik om met AI en datagroei in de toekomst?

AI-adoptie en exponentiële datagroei bieden volop kansen om de efficiëntie en winstgevendheid te verbeteren, maar zorgen er ook voor dat uw organisatie te maken krijgt met nieuwe uitdagingen en veranderingen.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) verovert momenteel stormenderhand de wereld. De technologie blijft zich ontwikkelen en het gebruik van AI neemt exponentieel toe. Vrijwel elke organisatie onderzoekt wel op welke manier AI een bijdrage kan leveren aan zakelijke groei en betere digitale dienstverlening. Naast en grotendeels dankzij AI is er ook sprake van gestage datagroei. Het toenemende aantal applicaties, Internet of Things (IoT)-apparaten en AI-tools dat organisaties gebruiken, leidt tot een groeiende databerg.

AI-adoptie en exponentiële datagroei bieden volop kansen om de efficiëntie en winstgevendheid te verbeteren, maar zorgen er ook voor dat uw organisatie te maken krijgt met nieuwe uitdagingen en veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan extra stroombehoeften, de vraag naar betere connectiviteit, nieuwe businessmodellen en (mogelijk) andere hardware. Hoe gaat u om met AI en datagroei in de toekomst en zet u uitdagingen om in kansen? U leest het in dit blogartikel.

Businessmodellen aanpassen

Een van de kernkwaliteiten van AI is dat de technologie in staat is om meetpunten in kaart te brengen en trends te ontdekken in grote datasets. Vaak gaat het om onverwachte verbanden die u zelf niet zo snel zou leggen, waardoor inzicht ontstaat in trends en de uitzonderingen daarop. Het is heel waarschijnlijk dat het gebruiken van AI betekent dat u businessmodellen moet aanpassen op basis van de extra gegevens en inzichten die AI aanlevert.

Met AI over de weg rijden beïnvloedt bijvoorbeeld het rijgedrag van een auto, een gegeven waar u bij het maken en verkopen van voertuigen wel rekening mee moet houden. In de supermarkt kan AI bijvoorbeeld de basis vormen van een verkoopstrategie die een klant er automatisch op wijst dat zijn favoriete merk chips, kaas of frisdrank vandaag in de aanbieding is.

Wel of geen gebruikmaken van AI heeft ook invloed op fabrikanten van exclusieve producten die met de hand vervaardigd of huisgemaakt zijn, zoals de befaamde Zwitserse horloges of dure, ambachtelijk gestookte whisky’s. Het kan zijn dat de makers van zulke bedrijven niet all-in willen gaan op het gebied van AI om het gevoel van kwaliteit en exclusiviteit te waarborgen. Dat betekent wellicht wel dat ze een ander publiek krijgen, omdat er onherroepelijk bedrijven zijn die met AI vergelijkbare kwaliteit tegen lagere kosten leveren. Het businessmodel voor merken die inzetten op exclusiviteit zal dan verschuiven naar het inspelen op de gevoelswaarde van rijkere klanten.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is heel belangrijk in relatie met AI en datagroei. Meer data en een intensiever gebruik van AI betekent dat u meer stroom, computerkracht en opslagruimte nodig hebt. Organisaties die echt intensief met AI en data aan de slag gaan, moeten inzetten op het verduurzamen van hun IT-landschap en datacenters om een groen imago te creëren en te voldoen aan wet- en regelgeving op het gebied van emissies en energiegebruik. Het is belangrijk om naar een datacenter te gaan dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, zeker omdat de groene wet- en regelgeving en milieudoelstellingen de komende jaren en decennia waarschijnlijk alleen maar ambitieuzer gaan worden. Een duurzaam en toekomstbestendig datacenter heeft faciliteiten voor waterkoeling, geavanceerde luchtkoeling en het hergebruiken van restwarmte. AI omarmen betekent dus onherroepelijk dat u zich moet afvragen of u vanuit het oogpunt van duurzaamheid nog wel in het juiste datacenter zit.

Hoe zit uw IT-platform in elkaar?

Sterk inzetten op AI betekent ook dat u kritisch onder de loep neemt hoe uw huidige IT-platform in elkaar zit. Misschien heeft u andere hardware nodig om de performance van systemen en applicaties op peil te houden. De kans is ook groot dat er behoefte ontstaat aan specialisten die alles weten van AI-algoritmen en mensen die thuis zijn in de diverse soorten data en het gebruik ervan. Die experts zijn echter schaars en gewild, waardoor het bepaald geen sinecure is om ze binnen te halen en voor langere tijd aan uw organisatie te binden. Daarnaast moet u stilstaan bij het ecosysteem (partners, tools) dat u hebt voor AI- en datavraagstukken.

AI en zakelijke groei

Bij de inzet van AI gebruiken organisaties veel bronnen van publieke data. Het samenbrengen van data en loslaten van AI op grote hoeveelheden gegevens vereist een uitstekende connectiviteit. Vaak is er veel meer connectiviteit nodig dan het eigen datacenter van een organisatie kan leveren. Door te kiezen voor colocatie in een extern, shared datacenter dat op een hotspot van connectiviteit staat, maakt u van de nood een deugd.

AI as a service
Omdat vrijwel elke organisatie de komende jaren met AI gaat werken, zal AI-hardware de komende jaren duur en schaars zijn. AI as a service (AIaaS) is daarom een aantrekkelijke optie of zelfs de enige mogelijkheid voor veel organisaties om de voordelen van AI te benutten. Dat kan in de public cloud of via een gespecialiseerde hostingprovider. Vaak is het verstandig om te starten in de public cloud. Die kan dienen als een proeftuin waarin u erachter komt hoeveel AI-capaciteit u nodig heeft en of het aanschaffen van speciale en kostbare AI-hardware zich voor u wel of niet uitbetaalt.

Verantwoord omgaan met AI-data
Werken met AI-data en -tools brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. U moet kunnen aantonen welke AI-data en -algoritmen u gebruikt om tot bepaalde beslissingen te komen, bijvoorbeeld om aan te tonen dat u niet handelt met voorkennis. Daarnaast is het belangrijk om te kunnen bewijzen welke versies van algoritmes en data u in het verleden hebt gebruikt om tot een bepaalde conclusie te komen. Versiebeheer van data en algoritmes is dus essentieel.

Digital Realty: uw AI- en datapartner

AI heeft ontegenzeggelijk de toekomst. Maar voordat u ermee aan de slag gaat en stevig investeert in AI-faciliteiten, moet u wel duidelijk in kaart brengen wat de technologie toevoegt aan uw bedrijfsmodel. Bovendien is het zaak om uw IT-ecosysteem zo vorm te geven dat het kan omgaan met de hogere eisen die AI en datagroei stellen aan performance en storage.

Hier helpt Digital Realty u graag bij. In onze datacenters vindt u alle faciliteiten die nodig zijn om serieus met AI en big data aan de slag te gaan. Onze gebouwen zijn dataknooppunten die vanuit het oogpunt van connectiviteit op strategisch gunstige plekken staan, terwijl ze vanuit het oogpunt van duurzaamheid ook geschikt zijn voor waterkoeling en geavanceerde luchtkoeling. Daarnaast beschikken we over een uitgebreid partnernetwerk binnen het brede IT-ecosysteem. Omdat we op het gebied van AI en datagroei met klanten al meerdere trajecten doorlopen hebben, helpen we u graag met het omzeilen van valkuilen.

Neem contact op
Denkt u dat AI een verrijking kan zijn voor uw bedrijfsmodel? En bent u op zoek naar een partner die de benodigde faciliteiten kan leveren voor AI-adoptie en de bijbehorende datagroei? Neem dan gerust contact met ons op via +31 (0)20 880 77 00 of salesnl@digitalrealty.com

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in