Als onderbezetting dreigt dan omdenken!
Aangezien het tekort aan IT’ers tijdens diezelfde crisis alleen maar gestegen is, zien veel werkgevers de komende maanden met angst en beven tegemoet. Want terwijl er bijna 14.000 vacatures zijn, zien veel bedrijven weinig heil in het aannemen van zij-instromers of personen met een mbo-niveau. Daarbij is het aanbod van werkzoekende IT’ers met hbo- en/of wo-niveau veel te laag.
Dus richt de discussie zich vooral op het al- dan niet aanboren van alternatieve bronnen en het bijstellen van eisen op het gebied van leeftijd of opleidingsniveau. Jammer, want afgezien van het feit dat er zeer talentvolle mbo’ers zijn en ook zeer talentloze wo’ers, zal het bijstellen van het wensen- en eisenpakket het probleem van de tekorten niet oplossen.
Over het ontstaan van de tekorten bij organisaties zijn verschillende redenen aan te wijzen:
- Digitalisering en de technologie die daarbij hoort legt een zware druk op de IT afdeling. Hoge eisen van de business, een nog striktere privacy wetgeving, multi-cloud omgevingen en een toegenomen vraag naar connectiviteit binnen- en buiten
- Het probleem van zelfsturende teams die allemaal behoefte hebben aan generalisten met een beetje specialistische kennis, waardoor er steeds minder ruimte is voor specialistische teams. Zodat nu 25 personen er 'een 'beetje security bij doen' terwijl de organisatie eerder aan 8 security specialisten genoeg had.
- De organisatie zorgen voor een hoge werkdruk en een grote vraag naar kennis (en mensen).
- Steeds meer jonge mensen beslissen part-time te werken, gekoppeld aan een stevige vergadercultuur.
Als we nou eens doen wat we al eerder deden om uit hetzelfde type problemen te komen. ….Er is bijna geen beheerder die nog een server aan- of uitzet, een Windows Server Installeert of een patch-kabel in een andere poort stopt. Dat is al jaren uitbesteed, zodat we ons konden concentreren op datgene wat er werkelijk doe deed. Niet veel later gingen we applicaties niet meer zelf installeren of upgraden, die draaiden we als managed service, of gewoon in de cloud. Dat scheelde tijd, geld en menskracht. Dus nu we weer tegen tekorten aanlopen, zullen we andere vitale taken ook door andere (specialisten) moeten laten uitvoeren. Die doen dat sneller, efficiënter en veiliger omdat ze 24 uur per dag niets anders doen. En dit maakt dan weer mensen vrij binnen de organisatie die zich bezig kunnen houden met bedrijfsspecifieke zaken.
Digitale integraties en connecties zijn een typisch voorbeeld van een hoofpijndossier. Er zijn er te veel, niemand is verantwoordelijk, er is te weinig controle en uw staf 'doet het er bij als er om gevraagd wordt'. Maar als een connectie faalt, een verbinding met een partner niet veilig blijkt te zijn of link tussen e-facturering en de administratie wegvalt staat het bedrijf stil, en met al die versnipperde verantwoordelijkheden is dat helemaal niet ondenkbaar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee