IT 2024; Waar gaat u mee stoppen?
Natuurlijk gaan dit jaar veel IT-beloften eindelijk vervuld worden; Dankzij Agile wordt alles sneller, door AI wordt alles intelligenter en dankzij de cloud wordt alles beter dan vroeger. Hoop doet leven, nietwaar? Maar het wordt alleen anders dan vorige jaren als we niet blijven doen wat we deden, dus we moeten een aantal zaken dit jaar toch echt anders gaan aanpakken.
Om zaken anders aan te pakken moeten we ons bewust zijn van wat we vandaag doen. Bij de implementatie van nieuwe technologie of een nieuwe applicatie ligt de focus vooral op technologie en de business impact. Zelden wordt er gekeken naar de voorwaarden die ervoor moeten zorgen dat een technologie of applicatie ook echt als een puzzelstuk gaat passen. Voorbeelden? Bij nieuwe (cloud) applicaties wordt zelden nagedacht over de uitwisseling van bedrijfsgegevens met bestaande applicaties. Bij de adoptie van agile is de vertragende factor veelal de integratie met bestaande applicaties.
Ontbreken van flexibiliteit
Als we gaan nadenken over AI zullen we ontdekken dat veel van de input die AI nodig heeft verspreid ligt over applicaties, bedrijfseenheden en externe partijen. Als we naar bovenstaande voorbeelden kijken zie we dat het ontbreken van flexibiliteit in de meeste gevallen de grootste vertragende factor is. En dat begint al bij de bron: uw data.
Frustratie bij gebruikers
Nieuwe overheidsinitiatieven stranden op het gebrek aan de juiste data die bij verschillende partijen opgehaald moet worden. Bedrijfsovernames, de implementatie van nieuwe applicaties, het opzetten van waardeketens met partners, allemaal lopen ze (ernstige) vertragingen op wanneer er gegevens uitgewisseld moeten worden met andere applicaties of derde partijen. Onze IT-strategie en de architectuur die daarbij hoort wordt regelmatig herzien. Maar een integratie-strategie die ervoor zorgt dat, wat voor technologie er ook komt, dat bestaande gegevens eenvoudig, veilig en snel uitgewisseld kunnen worden tussen applicaties is er vaak niet eens. Dit vertraagt niet alleen de implementatie maar zorgt ook voor frustraties bij gebruikers. Waarom zit er in 3 systemen hetzelfde contractnummer? Waarom staan klantgegevens en contacten meerdere keren in onze systemen? Wat is het juiste crediteurennummer en waarom is het afleveradres in systeem A anders dan in systeem B?
Stelt u zich eens voor; er is altijd één versie van de waarheid.
Gaan we in 2024 weer tegen dezelfde muur aanlopen of gaan we deze uitdaging nu voor eens en voor altijd oplossen? Stelt u zich eens voor: ieder datacomponent heeft één eigenaar, er is altijd één versie van de waarheid, u weet van tevoren precies hoe uw nieuwe applicatie integreert met uw bestaande applicaties en u bespaart veel geld omdat bestaande applicaties nog wel een paar jaartjes extra meedraaien. En of u die integraties nu als dienst afneemt bij een integratiespecialist of in eigen beheer, met de kennis van een integratiespecialist, bouwt en beheerd, dat maakt niet uit. Maar ga stoppen met wat u deed als u niet langer wilt krijgen wat u kreeg.
Nieuwsgierig wat de impact is van AI op uw datastrategie? Download het Enable U Trendrapport: AI en integraties; de belangrijkste ontwikkelingen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee