Bijblijven in de IT: Gerald vertelt
Welke training heb je gedaan?
Ondertussen zit ik in Fase 3 van het IT Growth Program van Goodzo. Zo heb ik de afgelopen jaren het IT Traineeship (Fase 1) en de Deep Dive (Fase 2) succesvol afgerond.
Waar is deze training op gericht?
In de Deep Dive wordt klaargestoomd om aan de slag te gaan als IT consultant, dus de vaardigheden die je leert hebben daar mee te maken. Je leert je ideeën en oplossingen nog beter presenteren, maar ook hoe je het beste kunt netwerken, adviseren en overtuigen. Je leert processen op een creatieve manier te starten met brainstormen en de basic management- en consultancy skills. En daarnaast de meer procesmatige- en techskills: DevOps, LEAN en low-code development in Mendix.
Welke vorm heb je aangewend? Bijvoorbeeld e-learning of klassikaal
De Deep Dive is een training die je voor een jaar wekelijks op locatie volgt met mede-Goodzo’ers, maar je moet ook in je eigen tijd aan je ontwikkeling werken.
De opleidingsmogelijkheden zijn eindeloos, maar hoe maak je een goede keuze als het gaat om opleidingen – duur- en aanbod?
Goodzo ondersteunt mij hierin. Samen met mijn Career Manager kijk ik continue naar de groeimogelijkheden met de daarbij bijbehorende stappen en doelen. Ook geeft het IT Growth Program mij de nodige handvaten en kennis omdat waar te kunnen maken. Nadat je in het IT Traineeship je fundament hebt gelegd, kies je in de Deep Dive al gerichter een richting waarin je je wilt ontwikkelen. Denk aan aplications of cloud. In Next gaat dit nog verder en werk je samen aan een programma op maat die inspeelt op je persoonlijke ontwikkelbehoefte. Ook volg je groepstrainingen die gericht zijn op intervisie, verbinding en samenwerking. In elke fase is het een goed mix tussen soft- en hardskills die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Beschikte je al over de voorkennis van je training?
Ik werk nu twee jaar bij Goodzo. Tijdens mijn traineeship in het eerste jaar heb ik alle benodigde certificaten behaald om een basis fundament te hebben en werkte ik bij Avans Hogeschool op de servicedesk, waar ik doorgroeide tot trainer van de facilitaire medewerkers van Avans. De Deep Dive gaat dan echt een stap verder.
Welke learnings heb je meegenomen?
Vooral de consultancy-vaardigheden en social skills zijn heel nuttig. Het is heel belangrijk om te weten hoe je je verhoudt tot de klant, hoe je snel tot de kern van het probleem van de eindgebruiker komt en hoe je zo goed mogelijk met collega's omgaat. Ook de DevOps- en Scrum-theorieën zijn heel waardevol. Dat is iets waar ze bij de Rabobank nog maar net mee zijn begonnen. Dat geeft ons veel vrijheid en verantwoordelijkheid, waar je ook weer van leert. Uiteindelijk komen alle skills daarin samen, want het doel van DevOps is dat beheerders en ontwikkelaars meer gaan samenwerken. In de praktijk gaat dat altijd lastiger dan in theorie, dus dat is heel interessant om mee bezig te zijn.
Maar ook de technische vaardigheden die ik heb geleerd, kan ik iedere dag gebruiken. Wat we tijdens de workshops bespreken, sluit naadloos aan bij de praktijk. Ik denk nog vaak: oja, dat heb ik eerder geleerd. Daarnaast krijgen we ook opdrachten om zelf dingen te bouwen, zo kom je er nog sneller achter hoe iets in elkaar zit. En dat allemaal in een veilige omgeving, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je dingen kapot maakt. Door de werk- en leerervaring durf ik nu wel te zeggen dat ik geen beginner meer ben. Zeker binnen heel Office365 en met name Sharepoint heb ik mezelf echt goed ontwikkeld, en ik ben constant bezig met het uitbreiden van mijn Azure-skills.
Wat is jouw tip aan andere IT’ers voor zelfontwikkeling?
Ik heb echt het gevoel dat de specifiek op de praktijkgerichte trainingen me goed voorbereiden op die volgende stap, in welke richting dat dan ook is. En dat ik zo dus steeds beter word in doen wat ik het liefste doe: mensen helpen. Blijf jezelf ontwikkelen, dat helpt niet alleen jezelf, maar ook de mensen om je heen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee