Goodzo en Parnassia Groep: ‘Zorgen dat IT voor alle eindgebruikers werkt’
De Parnassia Groep is een zorginstelling voor geestelijke gezondheidszorg met vestigingen door bijna heel Nederland. In kleinschalig georganiseerde teams en nauwe samenwerking met lokale instanties en ketenpartners leveren de circa 14.000 medewerkers specialistische behandelingen en begeleiding aan patiënten met psychiatrische aandoeningen.
Jaarlijks heeft de IT-servicedesk van Parnassia Groep te maken met zo’n 90.000 meldingen (afkomstig van alle medewerkers). Als teamleider technisch beheer is Erik te Hoon dagelijks bezig om precies deze doelgroep binnen de organisatie te ontzorgen.
Extra capaciteit
Twee jaar geleden ontstond bij de IT-servicedesk van de zorginstelling de dringende behoefte aan extra mensen (op oproepbasis). Erik vertelt: “We zaten toen flink in de knel, er gingen veel mensen weg en de arbeidsmarkt was en is heel erg krap.”
Parnassia Groep kon dan ook wel wat hulp gebruiken. Die kwam er vanuit Goodzo, een IT-consultancy die organisaties adviseert over digitalisering en die ondersteunt bij de uitvoering van IT-projecten.
“Ik was reeds bekend met de visie van Goodzo en die sprak me aan”, vertelt Erik. “Het is echt heel erg fijn dat we nu voldoende capaciteit hebben om al onze collega’s zo goed mogelijk te kunnen helpen.”
Het draait om het ontzorgen van mensen
Een hoge mate van servicegerichtheid en het kunnen maken van verbinding met de eindgebruikers waren de belangrijkste criteria waaraan de ingevlogen professionals dienden te voldoen. Iemand die goed in de rol paste was David, die vanuit Goodzo aan de slag ging als medewerker op de servicedesk. Daarbij kwam hij onder meer nauw samen te werken met Erik en Mike van den Berg (teamleider servicedesk)
De voornaamste taak die David en zijn collega’s op de servicedesk hebben is om de Parnassia-medewerkers en IT-eindgebruikers zo goed mogelijk te ondersteunen in hun werk. Erik: “Als servicedesk ben je je collega’s constant aan het ontzorgen. Ze moeten er altijd vertrouwen in hebben dat het goed komt. Dat lukt goed, inmiddels werken we samen op vaste basis.”
“Ik heb ook het idee dat we meer dienstverleners dan IT’ers zijn”, vult David aan. “In feite zorgen we voor de mensen die in de zorg werken. Het gebeurt weleens dat iemand in paniek is omdat er iets is dat niet goed werkt. Dan gaat het erom dat je iemand op het gemak stelt en de weg naar de oplossing helder communiceert”, legt hij uit.
Geen IT-achtergrond, geen probleem
Waar kennis van IT wellicht dé voornaamste vereiste lijkt voor een IT-servicedeskmedewerker, benadrukt Erik dat eigenschappen zoals servicegerichtheid en empathie vaak belangrijker zijn dan de feitelijke IT-hulpvraag die voorligt. “De kracht van Goodzo in deze samenwerking zit voor mij echt in het ontzorgen”, geeft hij aan.
Vandaar ook dat Goodzo van nieuwe collega’s niet verwacht dat ze een IT-achtergrond meebrengen naar het bureau en zijn opdrachtgevers. Zo ook in het geval van Parnassia Groep. Het ontbreken van een IT-achtergrond kan volgens Mike soms zelfs een voordeel opleveren: “Ze worden minder gestuurd door ervaring die je in de IT opdoet, nemen minder voor lief. Ze zijn heel erg servicegericht, en daarnaast maken ze de techniek snel eigen.”
Via dit werk leren ze heel snel wat het inhoudt om op een servicedesk te werken, en hoe het is om onderdeel uit te maken van een grote organisatie. En wij zijn blij dat we extra mensen hebben. Op jaarbasis krijgen we tegen de 90 duizend aanvragen binnen. Dan heb je een geoliede machine nodig. Die machine hebben we samen gecreëerd. Naast het belang om deze ervaring op te doen, volgt iedere Goodzo’er het Goodzo IT Growth Program. Een opleidingsprogramma om ervoor te zorgen dat de consultants vanaf de start van hun carrière niet alleen de juiste werkervaring op kunnen doen, maar ook beschikken over de juiste kennis en certificeringen om adequaat opdrachtgevers te ondersteunen en te adviseren.
Het initiatief grijpen
Parnassia Groep werkt inmiddels alweer enkele jaren samen met Goodzo. Wat Goodzo’ers in de ogen van Erik vooral kenmerkt is dat zij “zelfstandig het initiatief grijpen”.
“Goodzo’ers passen denk ik zo goed op onze afdeling omdat ze de vrijheid voelen om verantwoordelijkheid te nemen en met verbeteringen te komen. Met andere partijen die we inhuren heb ik dat minder. Die helpen je, doen hun werk en daar houdt het op. Daarin onderscheidt Goodzo zich echt van de rest”, geeft Erik aan met een glimlach.
Tot slot brengen ze volgens Mike vooral ook een “frisse wind” binnen de organisatie. “Het zijn allemaal jonge, gedreven en gemotiveerde mensen die veel willen leren. Ze brengen frisse energie in het bedrijf. Ik vind het mooi om te zien hoe ze zich hier in een jaar tijd ontwikkelen, om daarna elders weer verder te groeien. Dat is ook gezond. We stomen Goodzo’ers klaar voor hun eigen verdere ontwikkeling.”
Lees hier hoe Goodzo jouw IT ontzorgt: https://www.goodzo.nl/industrieen/zorg
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee