Impact op de eindgebruiker met nieuw digitaal participatieplatform
Hoe betrek je burgers bij hun stad? Dit lastige vraagstuk speelt bij talloze gemeenten. In een samenleving waarin de kloof tussen de overheid en burger soms onoverbrugbaar lijkt, zijn het de gemeenten die doorgaans nog het dichtst bij hun inwoners staan.
Desalniettemin is het vaak een hele uitdaging om iedereen een stem te geven, zeker in grote steden als Rotterdam. De te behalen winst is enorm: niet alleen voelen burgers zich beter gehoord, maar hun ideeën, observaties en gedachten zijn ook nog eens van onschatbare waarde voor de gemeente: niemand kent de stad immers beter dan zij. Vanuit de ambitie om dit enorme potentieel beter te ontsluiten lanceerde Rotterdam het initiatief De Wijk aan Zet. Eén van de centrale pijlers van het initiatief is het nieuwe digitale participatieplatform.
Empathie met IT
Het project wordt geleid door procesmanager Madelijn Vijfhuizen en product owner en projectmanager Sharaifa Mik, die vanuit de gemeente deel uitmaken van de Taskforce Digitale Participatie.
Bij de ontwikkeling van het platform kregen ze hulp van Goodzo, een IT-consultancy die vanuit het motto ‘people make IT’ de cruciale menselijke component van IT-projecten centraal stelt.
“We waren voor dit project op zoek naar een Mendix-developer die in staat was om onze wensen én die van de Rotterdammer te begrijpen”, vertelt Sharaifa. “De gemeente Rotterdam werkte al op meerdere vlakken samen met Goodzo. Die samenwerking verliep al heel erg goed, dus toen we als Taskforce Digitale Participatie een Goodzo’er toegewezen kregen, waren de verwachtingen hoog.”
Deze Goodzo’er was Mendix Business Consultant Tim. “In onze gesprekken met Tim bleek al snel dat we een hele goede match hadden”, aldus Madelijn. “Het fijne is dat Tim niet alleen als technische ontwikkelaar naar dit project kijkt”, voegt Sharaifa toe. “Hij ziet de context van dit digitale platform, hij weet precies wat en voor wie we aan het bouwen zijn.”
“Het is heel erg belangrijk om te begrijpen waar het proces waar je mee bezig bent toe dient, die betrokkenheid is ook wel echt iets dat in mij en mijn Goodzo-collega’s zit”, geeft Tim aan.
Mijn Rotterdam
Geheel in de geest van het platform, was het aan de Rotterdammers zelf om er een naam voor te bedenken. Met als grote winnaar de naam ‘Mijn Rotterdam’. “Dit is een mooie en pakkende naam die helemaal past bij deze tijd”, stelde wethouder Roos Vermeij (Economie, wijken en kleine kernen) bij de bekendmaking. “Mijn Rotterdam: dé plek waar Rotterdammers op allerlei manieren kunnen meedoen en meebeslissen.”
Rotterdammers kunnen op het platform onder meer ideeën aandragen voor hun eigen wijk, stemmen over elkaars initiatieven en op termijn zelfs vertegenwoordigers kiezen. Die vertegenwoordigers kunnen op hun beurt te weten komen wat er in hun wijk speelt en hoe bewoners over bepaalde onderwerpen denken.
“En het werkt”, kan Sharaifa inmiddels trots mededelen, “want in korte tijd zijn er al veel initiatieven binnengekomen.” ‘’Ook helpt de input op Mijn Rotterdam beide partijen bij het geven van richting en planvorming’’, aldus Moni Otte, Adviseur Communicatie binnen de gemeente.
Bouwen aan geluk
De komende jaren wordt Mijn Rotterdam nog verder doorontwikkeld, maar Madelijn kan nu al tevreden terugkijken op het project en de samenwerking met Goodzo.
“Voor ons als gemeente is het heel erg prettig om met een partij te werken die zo met die impact op de eindgebruiker bezig is”, vertelt ze. “Bewoners willen graag meer invloed uitoefenen en betrokken zijn. En als gemeente willen we graag weten wat er in de wijk leeft. Met dit platform krijgen we de mogelijkheid om bewoners inspraak te laten geven en ons beleid daarop aan te passen.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee