‘Zorgmedewerkers moeten bezig zijn met mensen'
“Werken in de zorg vraagt net iets anders van een werknemer, ook op de ict-afdeling”, vertelt Jeroen van Bommel. “Binnen Van Neynsel gingen we daarnaast over naar een interne servicedesk, die 24/7 bereikbaar moest zijn. Daar hadden we een bepaald type medewerker voor nodig.” Dat type medewerker moest een IT’er zijn, maar wel eentje die zich in zou kunnen leven in dezelfde mindset als die zorgmedewerkers hebben. Jeroen: “In onze zorgorganisatie kijken we naar het mensbeeld: wat heeft iemand nodig om te gelukkig te zijn? In die vraag vinden Van Neynsel en Goodzo elkaar ook.” Stefanie weet dat te verklaren: “Consultants van Goodzo hebben misschien geen achtergrond in de IT, maar beschikken wél over de competenties van goed luisteren en kijken naar die eindgebruiker. Plus de drive om zichzelf te verdiepen in het vak.”
Daarin vinden de mensen van Van Neynsel en Goodzo elkaar. Jeroen: “Ook wij maken gebruik van het talent van professionals met verschillende achtergronden. Een deel van het personeel heeft geen zorgachtergrond, maar bezit wel de skills om de mens centraal te stellen in plaats van de patiënt.” Het resultaat? Persoonsgerichte zorg met een positieve impact op kwaliteit van leven bij de bewoners en meer werkplezier bij de zorgmedewerkers.
“Onze taak was met name het creëren van zelfredzaamheid bij de gebruiker, in dit geval medewerkers in de zorg en ondersteuning”, vertelt Stefanie. “En dat processen en beleid werden vastgelegd. Alles met het doel om met name de zorgmedewerker zo veel mogelijk zorgtijd te geven.” Jeroen: “Mensen zién nu wat er met hun vragen gebeurt. Het zorgt voor transparantie, en transparantie voor begrip. We hebben echt wel een paar hobbels moeten nemen, maar we weten elkaar goed te vinden in het neerzetten van een basis waarop Van Neynsel verder kan bouwen.”
Die basis bestaat onder meer uit het opzetten van de ISA-desk. ISA staat voor Informatie, Service en Advies. Het moet helpen bij het sneller kunnen oplossen van soms hele eenvoudige problemen. “Als er ergens een deur stuk is, komt dat via ISA binnen en lossen we dat op. Maar ook een wifi-storing wordt gemeld bij ISA. En natuurlijk de inzet van onze zorgtechologie: de alarmeringen, sensoren in de kamers, dat zit allemaal aan onze IT-structuur vast”, legt Jeroen uit. “Dat moet écht functioneren, en als het even niet werkt moeten we dit zo snel mogelijk op kunnen lossen. Het komt er uiteindelijk op neer dat de zorgmedewerker zoveel mogelijk zorg moet kunnen leveren. Ze moeten bezig zijn met mensen, in plaats van technische randzaken. Goodzo ondersteunt ons daar enorm in.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee