1 op de 3 werknemers heeft behoefte aan meer ondersteuning van IT
Met veel medewerkers die al bijna twee jaar vanuit thuis werken, zijn veel organisaties gedwongen tot een volledig digitaal bestaan. Dit heeft gezorgd voor een toegenomen druk op de IT-afdelingen. “Het werken vanuit huis heeft het werk voor IT ingewikkelder gemaakt. Naast beveiligingsgerelateerde uitdagingen hebben veel organisaties waarschijnlijk nieuwe ondersteuningstaken moeten invoeren die veel van de IT-afdeling hebben gevraagd. “De ICT-competentie van medewerkers varieert sterk en de drempel om hulp te vragen lijkt daardoor hoger te zijn geworden voor veel werknemers”, zegt Roer.
“Een van de belangrijkste beveiligingsmaatregelen die een organisatie kan nemen, is ervoor zorgen dat alle medewerkers weten wat ze moeten doen en met wie ze contact moeten opnemen als ze IT-problemen ervaren. Dit is vooral belangrijk wanneer kritieke situaties zich voordoen”, zegt Roer.
“Veel van de acties die door cybercriminelen worden ondernomen, maken geen onderscheid tussen grote en kleine ondernemingen, of organisaties in de publieke en private sector. Er worden tal van methoden gebruikt om individuen en organisaties aan te vallen, maar de meeste cybercriminelen maken misbruik van de onoplettendheid of onwetendheid van mensen. IT-ondersteuning is daarom een van de vier beveiligingspijlers, samen met software, routines en training. Samen verminderen deze elementen de kans dat criminelen zullen slagen”, vervolgt Roer.
Neem cybersecurity serieus
Roer benadrukt dat de medewerkers van de IT-afdeling op al deze gebieden een sleutelrol spelen. “Het is belangrijk om medewerkers vertrouwen te geven en ervoor te zorgen dat ze bekend zijn met de vaste routines. Het is algemeen bekend dat IT-afdelingen meestal moeten werken met niet toereikende budgetten. Helaas komt het ook nog te vaak voor dat het management cybersecurity niet de juiste prioriteit geeft. Om ernstige cyberaanvallen te voorkomen, moeten managers absoluut prioriteit geven aan IT-beveiligingstraining en ervoor zorgen dat IT-ondersteuningspersoneel beschikbaar is en een hoog aanzien heeft binnen de organisatie. Dit bouwt vertrouwen op onder het personeel, zodat werknemers zich zelfverzekerd voelen als ze om hulp vragen wanneer zich beveiligingsproblemen voordoen”, besluit Roer.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee