Overslaan en naar de inhoud gaan

Optimaal trainen? Maak van medewerkers helden

“Vaak hebben organisaties veel moeite gedaan om security procedures op te stellen en bijbehorende security awareness training te ontwikkelen, maar doen medewerkers niet mee. En dat ligt vaak niet eens aan de content”, vertelt Jelle Wieringa van KnowBe4, leverancier van 's werelds grootste platform voor security awareness-trainingen en simulated phishing.

Hoe maak je het dan leuk voor de gebruiker? Volgens Wieringa is het in essentie gewoon heel lastig om mensen te trainen. Want hoe motiveer je gebruikers? “Vaak gaat het al mis bij de aannames. Er is voor leuke content gezorgd, maar als mensen denken dat het niet leuk is gaan ze die content nooit opzoeken. De truc is dus om niet alleen een training samen te stellen, maar ook het programma eromheen”, legt hij uit.

Trainen is moeilijk. Dat is dus de crux. Je wilt niet trainen maar je wilt een gedragsverandering bewerkstelligen. Daar zitten veel meer componenten aan. Dus je moet een programma zo bouwen dat deelnemers continu gemotiveerd blijven. Maar hoe doe je dat? De antwoorden op die vraag zijn te vinden in de sociopsychologie. Wieringa: “Er is een studie gedaan door topeconomen voor MIT. Daaruit blijkt onder andere dat het werkt om geld te bieden wanneer het om kleine klusjes gaat, maar niet wanneer het om ingewikkelde klussen gaat. En dat gold zowel voor India als voor de Verenigde Staten. Geld is dus geen stimulans voor gedragsverandering.”

De held

Geld en bonussen zijn kortstondige motivatoren, extrinsieke motivatie. “Dat werkt net als kinderen een ijsje beloven één keer. De oplossing is dus dat je de intrinsieke motivatie voor de langere termijn moet aanwakkeren. Die oplossing bestaat uit drie elementen. De eerste is inspiratie. Het liefst zelfs een hoger doel. Make them the hero. Waarom doen Hollywood-films het goed? Door het epische gevoel dat zij oproepen: de held heeft een doel”, zegt Wieringa. De tweede component om intrinsieke motivatie aan te wakkeren, is volgens hem autonomie. “Mensen moeten de vrijheid voelen om doelen zelf in te richten en te berken. Geef deelnemers vrijheid om hun eigen keuzes te maken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bovendien dat mensen kleine overwinningen steeds een dopamineshot krijgen. Dus bouw deze overwinningen in. De derde component is dus de beloning.”

Beloning

Met betrekking tot security awareness training, kun je het dan als volgt invullen: Inspiratie is mensen laten snappen dat ransomware ook tot het faillissement van het bedrijf waar zij werken zou kunnen leiden. Wieringa: “Je hoeft ze niet bang te maken, maar geef ze wel het eerlijke verhaal. Als je de feiten geeft, leg je ook uit waarom je trainingen geeft. Autonomie kun je juist weer geven met betrekking tot het trainingsschema. Hoe hij of zij traint, kan een werknemer zelf bepalen. Via een online platform of via video’s, het maakt niet uit. Het enige wat zij bijvoorbeeld moeten doen is een module binnen bijvoorbeeld zes weken afronden. En daar krijgen ze dan weer een beloning voor.”

Deze theorie gebruiken filmmakers volgens Wieringa ook. “Het moet concreet en tastbaar zijn. Mensen zijn sociaal gericht. Ik ken weinig mensen die niet willen helpen, dus maak mensen onderdeel van de oplossing. Het gaat om het realiseren van strategische doelstellingen. Het vereist creativiteit en goed beleid om personen in staat te stellen die doelstellingen te bereiken.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in