Expert Lucas Aalders van Kyocera Document Solutions Nederland aan het woord
In deze rubriek geven deskundigen en/of experts inzichten over actuele ontwikkelingen op hun expertisegebied. Deze keer Lucas Aalders van Kyocera Document Solutions Nederland over klantrelaties en dienstverlening.
Welk onderwerp wil je graag uitlichten?
Klantrelaties en dienstverlening. In onze business wordt er nog vaak gevraagd ‘mag ik je printercontract vernieuwen’, volgens het grote-stappen-snel-thuis-principe wordt dan de (zo goed als) huidige situatie omgezet.
Wij helpen onze dealers (partners) en klanten liever met onze expertise. Zodat partners hun dienstverlening naar een hoger niveau kunnen brengen en klanten een aanbod krijgen dat afgestemd is op hun behoeften en daardoor tevreden(er) zijn. We concentreren ons altijd op de zogenaamde gouden driehoek:
- Een organisatie wil efficiënter en met een zo hoog mogelijke kwaliteit opereren
- Een klant wil een zo hoog mogelijke kwaliteit én gemak
- Medewerker(s) willen zo min mogelijk administratie en controles hoeven doen en in plaats daarvan tijdens werktijd hun expertise gebruiken
Deze verwachtingen staan centraal bij het uitvoeren van drie soorten opeenvolgende assessments, de eerste op basis van no cure no pay.
Wat zijn de actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied?
Security. Elke dag staan de kranten en nieuwssites weer vol met berichten over gehackte bedrijven. Hoe zorg je dat bedrijfsinformatie goed beveiligd is, dit de gebruiker niet in de weg zit en AVG-compliant is?
Cloud. Oplossingen worden steeds meer cloud based, klanten zoeken vaak nog naar de voor hen juiste afweging tussen private cloud (eigen) en public cloud (dienstverlener).
Procesoptimalisatie en automatisering. De wereld opereert steeds sneller en de verwachtingen worden steeds complexer. Bijna elke organisatie heeft grote moeite om voldoende medewerkers te vinden. Digitalisatie en automatisering zullen daarom een steeds grotere rol moeten gaan spelen.
Digitalisatie. Veel organisaties willen (nog) meer papierloos werken. Hoe is vaak nog wel de vraag.
Duurzaamheid. De meeste organisaties voelen dat ze moeten gaan veranderen. Vaak worstelen ze met het praten over de duurzaamheid van hun organisatie; greenwashing ligt dan op de loer.
Zie jij deze ontwikkelingen ook terug in bijvoorbeeld de media of op de werkvloer?
Jazeker, helaas vooral met boodschappen als “wij van WC-eend adviseren WC-eend”. De verkoopmethodes op het gebied van security zijn vooral gericht op het aanjagen van angst. Persoonlijk vind ik dat jammer. Daarmee mis je de echte toegevoegde waarde, het zoeken naar intrinsiek gemotiveerd partnership.
Hoe laat jij je informeren over de ontwikkelingen?
Ik werk voor een 100% partner ondersteunende organisatie en dat is ideaal. We hebben voor elk specifiek vakgebied experts. Ik volg de specialisten op de voet, laat me bijpraten, betrek ze bij projecten en luister mee. Via onze online academie toetsen we periodiek onze certificeringen (kennis). Honger hebben naar kennis helpt altijd.
Hoe ben jij ‘expert’ over dit onderwerp geworden?
Ik heb ruim 15 jaar ervaring met document solutions. Daarnaast krijg ik bij veel organisaties een kijkje in de keuken. Door bij een klant aan tafel te zitten én vooral heel goed te luisteren ontdek je wat hun uitdagingen zijn, waar ze van wakker liggen, wat hun dromen zijn en welke visie ze hebben voor de komende vijf tot tien jaar.
Wanneer is iemand in jouw optiek een expert?
Als een klant/relatie aangeeft blij te zijn met wat je voor ze hebt bereikt voor. En wanneer je het in jip-en-janneketaal kunt uitleggen. Je moet de boodschap in vijf minuten aan een scholier kunnen uitleggen.
Hoe zie jij de toekomst?
Hardware (printing) wordt steeds meer een bijzaak, primair gaat het om procesoptimalisatie en de logistiek van informatie in processen en een organisatie. We hebben daar onze werkmethodiek al op aangepast. We inventariseren de uitdagingen van onze klant en we voeren een assessment uit vanuit vier focuspunten:
Security
Voldoet de oplossing, werkwijze en het gebruik aan alle voorwaarden die we (conform AVG) hieraan stellen?
Digitalisatie
Waar kunnen we stapsgewijs informatie digitaal maken of houden? Neem printen; we beginnen digitaal en we drukken het af, waarom?!
Duurzaamheid
Hoe kunnen we de toekomst duurzamer maken. We focussen hierbij met name op het niet meer nodig hebben/gebruiken van printers. Dit heeft immers de allergrootste impact.
Total Cost of Ownership (TCO)
We maken altijd een financiële analyse van de huidige situatie. Dit is het budget waarbinnen we de nieuwe oplossing gaan realiseren. Natuurlijk proberen we een besparing te realiseren, want laten we eerlijk zijn, dat is een mooie boodschap die elke klant graag hoort. In ieder geval optimaliseren we de processen zonder extra investering. De klanttevredenheid wordt verhoogd en medewerkers zijn blijer. Natuurlijk zorgen we altijd voor een gezonde en realistische business case.
De klant krijgt na het assessment een rapportage met bevindingen en adviezen, een optimalisatieplan en indien gewenst ook een offerte om dit plan voor ze uit te voeren.
Het eerste assessment is een cadeautje voor de klant. We kunnen daarmee onze expertise en manier van werken bewijzen, dit kost ze dus helemaal niets.
Samenwerken met Kyocera is eigenlijk als een ISO-certificering, het is een continu proces. We blijven ons inzetten (als de klant dat wenst) om steeds verder te optimaliseren.
Vraag nu hier een vrijblijvend onderzoek aan en ontdek waar en hoe u winst kunt behalen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee