‘Absurd dat de online sector dit probleem negeert’
Vijf procent van alle consumptie van elekriciteit komt weldra van bots van zoekmachines en AI-labs. “De CO2-uitstoot en milieu-impact daarvan is enorm. Het is absurd dat we daar niet over spreken”, aldus Joost de Valk.
De Valk zit vooraan bij de ontwikkeling van online marketing, uitgeven en zoekmachinetechnologie. Hij hoort uit eerste hand van ingewijden hoe immens de energiebelasting van internet is.
“Bots genereren elke dag enorme hoeveelheden dataverkeer. Naarmate er meer AI-bots komen, wordt dat probleem alleen maar groter.” AI-chips, doorgaans zijn dat GPU’s, consumeren tien à vijftien keer meer energie dan een reguliere CPU. Ze verrichten meer, zwaarder werk.
Deze GPU’s zijn niet aan te slepen, omdat concerns als Microsoft, Google, NVIDIA, Amazon maar bijvoorbeeld ook Tesla ze in bulk inslaan. De verwachte energievraag is echter zo groot dat Microsoft onderzoekt of het niet zelf een kerncentrale moet bouwen om zijn datacentra mee te voeden. OpenAI’s CEO Sam Altman is wellicht om diezelfde reden aandeelhouder bij Oklo, dat ook nucleaire energie genereert.
Joost de Valk zoekt de oplossing iets dichter bij huis. In plaats van meer energie op te wekken, stelt hij, kun je ook minder elektriciteit consumeren.
“Maak alleen nuttige websites, sites die vragen beantwoorden. Die iets toevoegen. Dat gebeurt te weinig, want zestig procent van het web ís al duplicate content.” Dat is dan ook een van de redenen dat De Valk contentproductie met generatieve AI een slecht idee vindt.
“Veel sites die worden gebouwd zijn duur en veel te moeilijk. Ga voor simpel en clean. Fancy is niet nodig en het is bovendien goed om de CO2-uitstoot terug te dringen.”
Milieubelasting, duurzaamheid en CO2-uitstoot staan niet hoog op de agenda’s van digitale bureaus. True pricing vindt niet plaats. Geen agency zal KLM, Emirates, Shell of Vattenfall als klant weigeren ondanks de milieuschade die zij aanbrengen. Dat VIA Nederland nu pas een taskforce Klimaat opricht, getuigt van weinig urgentie van de marketingbranche.
Lees het artikel ook bij Leaf Cloud.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee