Europese Commissie wil korte metten maken met misleidende milieuclaims
De Europese Commissie heeft ontdekt dat een aanzienlijk aantal milieuclaims op productlabels misleidend zijn. Uit een onderzoek in 2020 bleek dat vooral bij textiel, schoenen en cosmetica onjuiste informatie werd verstrekt. Ongeveer 24 procent van de beweringen op labels bleek misleidend voor textiel, terwijl dit percentage voor cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten 17 procent bedroeg, en voor huishoudelijke apparatuur 14 procent. Bovendien is er een overvloed aan verschillende milieulabels, wat tot verwarring en greenwashing leidt.
Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, benadrukt dat groene claims wijdverspreid zijn en dat ze vaak zonder bewijs en rechtvaardiging worden gedaan. Dit leidt tot greenwashing en benadeelt bedrijven die daadwerkelijk duurzame producten maken. Om deze reden heeft de commissie besloten nieuwe regels op te stellen. In de toekomst moeten milieuclaims binnen de EU voldoen aan minimumnormen, wetenschappelijk onderbouwd zijn en onafhankelijk worden gecontroleerd. Als een product bijvoorbeeld beweert gemaakt te zijn van 30 procent gerecycled plastic, moet dit ook daadwerkelijk het geval zijn. Beweringen over de milieueffecten van een bedrijf of product moeten ook worden onderbouwd en transparant zijn.
Het doel van deze nieuwe regels is om consumenten de zekerheid te geven dat ze kunnen vertrouwen op de groene claims die worden gemaakt. Veel Europeanen willen namelijk bijdragen aan een duurzamere wereld met hun aankopen. Het voorstel van de Europese Commissie houdt ook rekening met bestaande betrouwbare milieukeurmerken, zoals het EU Ecolabel, dat niet onder de nieuwe regels zal vallen. Het voorstel moet echter nog worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement voordat het van kracht wordt.
Het volledige artikel kan je lezen hier en verscheen eerder in Change.inc.
Doe mee met de revolutie
Door te kiezen voor Leafcloud gebruik je een milieuvriendelijke cloud oplossing en draag je dus bij aan een betere toekomst. Als je meer wilt weten over ons unieke groene concept, lees dan hier verder.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee