Overslaan en naar de inhoud gaan

Urgentie rondom klimaatverandering verslapt, maar daar is iets aan te doen

De urgentie rondom klimaatverandering verslapt, blijkt uit onderzoek van marktonderzoekbureau Ipsos. De aandacht gaat uit naar ogenschijnlijk urgente kwesties, zoals energiezekerheid en inflatie.

Uit onderzoek van Ipsos blijkt dat de aandacht voor klimaatverandering afneemt, terwijl de meerderheid van de mensen nog steeds van mening is dat actie nodig is om klimaatverandering tegen te gaan. Volgens de onderzoekers worden urgente kwesties zoals energiezekerheid en inflatie belangrijker gevonden dan klimaatverandering. Financiële prikkels kunnen echter helpen om duurzaam gedrag te stimuleren, zoals minder gasgebruik bij huishoudens door hoge gasprijzen.

Uit de enquête blijkt ook dat er nog steeds mispercepties bestaan over de effectiviteit van gedragsverandering om klimaatverandering tegen te gaan. Zo denken mensen dat recycling een groot klimaateffect heeft, terwijl het aanpassen van het dieet meer impact heeft. In Nederland zet slechts 13% het aanpassen van hun dieet in de top 3 van meest effectieve gedragsveranderingen, terwijl een plantaardig dieet juist veel effect heeft.

Het onderzoek suggereert dat het maatschappelijke debat over klimaatverandering zich zou moeten richten op de effectiviteit van verschillende acties en interventies in plaats van op het mantra dat 'iedereen zijn steentje moet bijdragen'. Financiële prikkels kunnen hierbij een rol spelen om duurzaam gedrag te stimuleren en zo bij te dragen aan de aanpak van klimaatverandering.

Het volledige artikel kan je lezen hier en verscheen eerder in Change.inc.

Doe mee met de revolutie

Door te kiezen voor Leafcloud houd je niet alleen je bedrijfs- en klantdata op Nederlandse bodem, maar draag je ook bij aan een betere toekomst. Als je meer wilt weten over ons unieke groene concept, lees dan hier verder.

Ben je benieuwd of onze clouddiensten bij jullie passen? Kijk dan naar onze producten of neem direct contact met ons op.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in